Sähköinen uutisseuranta liiketoiminnan tukena
Poikajärvi, Kaisa (2013)
Poikajärvi, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312627
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli teemahaastattelututkimus sähköisen uutisseurannan merki-tyksestä liiketoiminnan tukena. Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2013 aikana. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kymmenen eri toimialan yritystä, joista tutkimusjoukoksi valittiin kolme toimitusjohtajaa, neljä markkinointipäällikköä, yksi viestintäpäällikkö ja kaksi myyntijohtajaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selventää sähköisen uutisseurannan merkitystä eri alan yri-tysten liiketoimintojen tukena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eri yritysten ylimmän henkilöstön tyytyväisyyttä sähköiseen uutisseurantaan päivittäisen työnsä tu-kena sekä sähköisen uutisseurannan merkitystä laajemmin koko liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen tarkoitus oli tuoda esille konkreettisia esimerkkejä siitä, miten sähköistä uutisseurantaa voi hyödyntää liiketoiminnan tukena.
Teoreettisesti työssä käsitellään mediaseurantaa, kvalitatiivista tutkimusta ja teemahaas-tattelua tutkimusmuotona. Empiria keskittyy haastattelututkimuksen tekemiseen teema-haastattelun muodossa sekä tuloksien analysointiin ja esittämiseen kvalitatiivisin meto-dein. Haastattelututkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kymmeneltä eri alan yritysten henkilöltä, jotka edustivat yrityksen ylintä johtoa ja olivat käyttäneet sähköistä uutisseurantaa vähintään puoli vuotta. Yritykset olivat pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Teemahaastattelut toteutettiin maaliskuussa 2013. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulokset esiteltiin taulukoilla ja sanallisesti purkaen.
Aineiston analysoinnin ja tulkinnan kautta saatiin kokonaistulokseksi, että tutkimusjou-kon mielipiteet sähköistä uutisseurantaa kohtaan olivat pääosin positiivisia. Haastatelta-vat käyttivät sähköistä uutisseurantaa oman työnsä tukena muun muassa seuraamalla yleistä toimialaa, markkinoita, yrityksen brändiä, kilpailijoita, potentiaalisia asiakkaita sekä omia kampanjoitaan. Tutkimustuloksena selvisi myös, että yritysten liiketoiminta oli hyötynyt sähköisestä uutisseurannasta monin eri tavoin. Neljän yrityksen liikevoitto oli kasvanut uutisseurannan käyttöön oton myötä. Sähköistä uutisseurantaa käytettiin myynnin, markkinoin, viestinnän ja suunnittelun tukena.
Tutkimuksen tavoitteena oli selventää sähköisen uutisseurannan merkitystä eri alan yri-tysten liiketoimintojen tukena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eri yritysten ylimmän henkilöstön tyytyväisyyttä sähköiseen uutisseurantaan päivittäisen työnsä tu-kena sekä sähköisen uutisseurannan merkitystä laajemmin koko liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen tarkoitus oli tuoda esille konkreettisia esimerkkejä siitä, miten sähköistä uutisseurantaa voi hyödyntää liiketoiminnan tukena.
Teoreettisesti työssä käsitellään mediaseurantaa, kvalitatiivista tutkimusta ja teemahaas-tattelua tutkimusmuotona. Empiria keskittyy haastattelututkimuksen tekemiseen teema-haastattelun muodossa sekä tuloksien analysointiin ja esittämiseen kvalitatiivisin meto-dein. Haastattelututkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kymmeneltä eri alan yritysten henkilöltä, jotka edustivat yrityksen ylintä johtoa ja olivat käyttäneet sähköistä uutisseurantaa vähintään puoli vuotta. Yritykset olivat pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Teemahaastattelut toteutettiin maaliskuussa 2013. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulokset esiteltiin taulukoilla ja sanallisesti purkaen.
Aineiston analysoinnin ja tulkinnan kautta saatiin kokonaistulokseksi, että tutkimusjou-kon mielipiteet sähköistä uutisseurantaa kohtaan olivat pääosin positiivisia. Haastatelta-vat käyttivät sähköistä uutisseurantaa oman työnsä tukena muun muassa seuraamalla yleistä toimialaa, markkinoita, yrityksen brändiä, kilpailijoita, potentiaalisia asiakkaita sekä omia kampanjoitaan. Tutkimustuloksena selvisi myös, että yritysten liiketoiminta oli hyötynyt sähköisestä uutisseurannasta monin eri tavoin. Neljän yrityksen liikevoitto oli kasvanut uutisseurannan käyttöön oton myötä. Sähköistä uutisseurantaa käytettiin myynnin, markkinoin, viestinnän ja suunnittelun tukena.