Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Differences in selling B2B and B2C markets : sales psychology and customer experience

Tossavainen, Olli; Turta, Esa (2013)

 
Avaa tiedosto
TuAMK Thesis - Olli Tossavainen Esa Turta.pdf (732.8Kt)
Lataukset: 


Tossavainen, Olli
Turta, Esa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060112313
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysmarkkinoiden ja kuluttajamarkkinoiden eroja käytännön tasolla ja erityisesti myynnin ja myyntipsykologian näkökulmasta. Myynnissä on viime aikoina tapahtunut merkittäviä muutoksia ja myyntihenkilöstön tulee kehittää omaa toimintaansa vastaamaan ostajien muuttuvia tarpeita. Tavoitteena oli ottaa selvää, tiedostavatko myyjät käyttävänsä myyntipsykologisia keinoja ja mikäli kuluttajamyynnin ja yritysmyynnin välillä on suuria eroja myyntihenkilöstön toiminnassa ja myyntipsykologian käytössä.
Teoriaosa erottelee ensin kuluttajamarkkinat ja yritysmarkkinat toisistaan sekä käsittelee ostajien käyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä näillä markkinoilla. Erilaisiin ihmisiin vaikuttavat erilaiset asiat ja psykologiset tekijät ja myyjän on elintärkeää tietää, mitä ostaja ajattelee ja millaiset hänen tarpeensa ovat.
Myyjä on useimmiten linkki myyjäyrityksen ja ostajan välillä ja siksi yrityksille onkin tärkeää kouluttaa ja kehittää myyntihenkilöstöään jatkuvasti. Myyjien tulee osata suuri määrä erilaisia taitoja ja myyntipsykologian käyttö on suhteellisen uutta myyjille erityisesti Suomessa. Myyntipsykologia on läheisessä yhteydessä asiakaskokemukseen ja myös tätä käydään teoriaosassa läpi.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin tutkimus, joka koostui yritysmyyjille tehdyistä henkilökohtaisista haastatteluista ja kuluttajamyyjille suunnatusta sähköpostikyselystä. Tulosten perusteella molemmat ryhmät käyttävät jonkin verran myyntipsykologisia keinoja, vaikka he eivät aina niitä itse tiedostakaan. Psykologiset tekijät ovat kuitenkin läsnä lähes kaikissa myyjän teoissa. Tulokset osoittivat myös että myyjät painottavat eri asioita ostajille riippuen siitä, toimitaanko kuluttaja- vai yritysmyynnin parissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste