Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Onnistunut asiakaskohtaaminen matkailualan esimiehen näkökulmasta

Mikkonen, Henna (2013)

 
Avaa tiedosto
hennamikkonen.pdf (383.7Kt)
Lataukset: 


Mikkonen, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää onnistuneen asiakaskohtaamisen tekijöitä matkailualan esimiehen näkökulmasta. Millainen on esimiehen näkökulmasta onnistunut asiakaskohtaaminen, ja miten henkilökuntaa on ohjeistettu asiakaskohtaamisiin? Tutkimuksessa tarkasteltiin myös esimiehen roolia palvelun laadun kannalta.

Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskohtaamista, vuorovaikutusta, vuorovaikutustaitoja, palvelun laadun määritelmiä, esimiestyötä sekä perehdytystä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja. Haastattelun teemoina olivat onnistuneen asiakaskohtaamisen vaiheet sekä työntekijöiden opastus asiakaskohtaamisiin. Tutkimuksessa materiaalia kerättiin haastattelemalla esimiesasemassa olevia henkilöitä eri matkailualan yrityksissä. Haastatteluissa saatu aineisto analysoitiin opinnäytetyössä ja näin saatiin mielenkiintoisia tuloksia.

Tulokset ovat hyvin yhteneväiset keskenään, eli lähes kaikki haastateltavat olivat samaa mieltä siitä, millaista on hyvä palvelu. Tutkimus osoittaa sen, että ainakin teoriatasolla esimiehet hallitsevat hyvin palvelun laadun johtamisen ja palvelun laatu on heille erittäin tärkeää. Haastatteluissa yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi asiakaskohtaamisen aikana nousi asiakkaan huomiointi, koko asiakaskohtaamisen ajan. Lisäksi tutkimustuloksista käy ilmi, että myynti on osa hyvää palvelua, ja työntekijöiden myyntituloksia seurataan jopa päivittäin ja niitä käydään läpi työntekijöiden kanssa. Asiakas ei aina itse tiedä, mitä hän haluaa, joten on erittäin tärkeää, että hänelle tarjotaan sopivaa tuotetta tai palvelua. Tutkimustuloksia voidaan hyvin hyödyntää esimerkiksi oppimateriaalina ja ne sopivat monelle alalle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste