Varauspalvelu osana mobiilimarkkinointia : case: Apollomatkat
Lempinen, Tomi (2013)
Lempinen, Tomi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412887
Tiivistelmä
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen matkailualalla on muuttunut sähköisten palvelujen myötä, ja nykyajan uudet mobiililaitteet tuovat uusia mahdollisuuksia kehittää palveluita kuluttajien tarpeisiin. Opinnäytetyössä tutkitaan mobiilisovelluksien käytettävyyttä ja mobiilimarkkinoinnin merkitystä matkailualalla nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset palvelumallit tukevat varauspalvelun tuottamista tabletissa ja millaiset tabletin ominaisuudet parantavat varauspalvelun palvelukokemusta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Mobiilimarkkinoinnin merkitystä matkailualalla tutkittiin teemahaastatteluin, ja käytettävyyttä ja sovelluksia tutkittiin käytettävyystestauksessa. Haastatteluja oli kaksi, ja haastateltavat edustivat matkailualan ja mobiilimarkkinoinnin asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin helmikuussa vuonna 2013. Käytettävyystestaukseen pyydettiin henkilöitä, jotka vastasivat toimeksiantajan kohderyhmää. Käytettävyystestaukseen osallistui kuusi henkilöä, ja se toteutettiin maaliskuussa 2013.
Tulokset osoittivat, että menestyksekäs mobiilisovellus parantaa yrityksen brändiä. Brändiä parantavat helppokäyttöisyys ja sovelluksen tuottama lisäarvo. Mobiilimarkkinoinnin kehittämiseen kannattaa yrityksissä kiinnittää huomiota. Pelkkä esiintyminen mobiililaitteissa ei riitä kuluttajien tarpeiden tyydyttämiseksi, koska palvelun käyttötarkoituksella on merkitystä hyvän käyttökokemuksen saavuttamiseksi. Lisäksi tutkimukset osoittivat, että sosiaalinen media on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, ja se mielletään informaatioarvoltaan tärkeäksi.
Tutkimusten perusteella varauspalvelun yhteydessä kannattaa käyttää sosiaalista mediaa ja sen kautta tuotettua sisältöä. Lisäksi mobiililaitteen ominaisuuksilla on suuri merkitys käyttökokemuksen onnistumisessa. Opinnäytetyön avulla voidaan kehittää helppokäyttöisiä mobiilisovelluksia ja myyntiä edistäviä sähköisiä palveluita matkailualalle.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Mobiilimarkkinoinnin merkitystä matkailualalla tutkittiin teemahaastatteluin, ja käytettävyyttä ja sovelluksia tutkittiin käytettävyystestauksessa. Haastatteluja oli kaksi, ja haastateltavat edustivat matkailualan ja mobiilimarkkinoinnin asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin helmikuussa vuonna 2013. Käytettävyystestaukseen pyydettiin henkilöitä, jotka vastasivat toimeksiantajan kohderyhmää. Käytettävyystestaukseen osallistui kuusi henkilöä, ja se toteutettiin maaliskuussa 2013.
Tulokset osoittivat, että menestyksekäs mobiilisovellus parantaa yrityksen brändiä. Brändiä parantavat helppokäyttöisyys ja sovelluksen tuottama lisäarvo. Mobiilimarkkinoinnin kehittämiseen kannattaa yrityksissä kiinnittää huomiota. Pelkkä esiintyminen mobiililaitteissa ei riitä kuluttajien tarpeiden tyydyttämiseksi, koska palvelun käyttötarkoituksella on merkitystä hyvän käyttökokemuksen saavuttamiseksi. Lisäksi tutkimukset osoittivat, että sosiaalinen media on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, ja se mielletään informaatioarvoltaan tärkeäksi.
Tutkimusten perusteella varauspalvelun yhteydessä kannattaa käyttää sosiaalista mediaa ja sen kautta tuotettua sisältöä. Lisäksi mobiililaitteen ominaisuuksilla on suuri merkitys käyttökokemuksen onnistumisessa. Opinnäytetyön avulla voidaan kehittää helppokäyttöisiä mobiilisovelluksia ja myyntiä edistäviä sähköisiä palveluita matkailualalle.