Markkinoinnin vuosisuunnitelma satakuntalaiselle rakennusliikkeelle
Melto, Minna (2013)
Melto, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinoinnin vuosisuunnitelma pienelle rakennusliikkeelle. Rakennusliike oli perustettu noin kolmen vuotta aiemmin, mutta viimeisen vuoden ajan yritys ei ollut aktiivisesti toiminnassa. Yritykselle ei oltu aiemmin tehty markkinointisuunnitelmaa tai toteutettu maksettua mainontaa. Tilaus markkinoinnin vuosisuunnitelman laatimiseksi tuli toimeksiantajalta ja työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Työn teoriaosa koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäisessä käsiteltiin kohdeyrityksen tilannetta. Toisessa käsiteltiin korjausrakentamista ja sitä sääteleviä määräyksiä niiltä osin, kuin ne olivat kohdeyrityksen toiminnan ja markkinoinnin suunnittelun kannalta oleellisia. Kolmannessa teorialuvussa käsiteltiin markkinoinnin taustaa, analysointia ja suunnittelua. Teoriaosa rakennettiin niin, että se voi palvella toimeksiantajaa markkinoinnin suunnittelussa myös jatkossa.
Työn lopputuotoksena tehtiin kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuva markkinoinnin vuosisuunnitelma, joka sisälsi markkinointisuunnitelman, myyntibudjetin ja markkinointikustannusbudjetin. Markkinoinnin vuosisuunnitelman kokonaisuuden tarkoituksena oli opastaa markkinointiin tottumaton toimeksiantaja oppimaan suunnittelun, toteutuksen ja seurannan merkitys liiketoiminnalle ja helpottaa suunnittelun, toteutuksen ja seurannan tekemistä myös seuraavina toimintavuosina.
Työn teoriaosa koostuu kolmesta luvusta. Ensimmäisessä käsiteltiin kohdeyrityksen tilannetta. Toisessa käsiteltiin korjausrakentamista ja sitä sääteleviä määräyksiä niiltä osin, kuin ne olivat kohdeyrityksen toiminnan ja markkinoinnin suunnittelun kannalta oleellisia. Kolmannessa teorialuvussa käsiteltiin markkinoinnin taustaa, analysointia ja suunnittelua. Teoriaosa rakennettiin niin, että se voi palvella toimeksiantajaa markkinoinnin suunnittelussa myös jatkossa.
Työn lopputuotoksena tehtiin kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuva markkinoinnin vuosisuunnitelma, joka sisälsi markkinointisuunnitelman, myyntibudjetin ja markkinointikustannusbudjetin. Markkinoinnin vuosisuunnitelman kokonaisuuden tarkoituksena oli opastaa markkinointiin tottumaton toimeksiantaja oppimaan suunnittelun, toteutuksen ja seurannan merkitys liiketoiminnalle ja helpottaa suunnittelun, toteutuksen ja seurannan tekemistä myös seuraavina toimintavuosina.