ULKOISTEN MYYNTILIIKEKANAVIEN YHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN : Case : Fennia
Lahtinen, Matias (2013)
Lahtinen, Matias
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512987
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Toimeksianto opinnäytetyöhön saatiin keskinäiseltä vakuutusyhtiö Fennialta. Tutkimuksen tarkoi-tuksena oli tarkastella Fennian ja autoliikkeiden välistä yhteistyötä. Autoliikkeet toimivat yhteistyössä Fennian kanssa ulkoisena markkinointikanavana ja tarjoavat ajoneuvovakuutuksia autokaupan yhteydessä.
Toimeksiantaja oli erityisesti kiinnostunut yhteistyön nykytilan lisäksi organisaatioissa tapahtuneen henkilöstömuutoksen vaikutuksesta yhteistyöhön. Tutkimuksella pyrittiin löytämään asiaan liittyen myös mahdollisia yhteistyön kehityskohteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin suorittamalla teemahaastatteluita Fennian kolmen jyväskyläläisen yhteistyökumppanin myyntihenkilöstölle. Yhteensä haastatteluita suoritettiin kahdeksan kappaletta maalis-huhtikuussa 2013. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelujen markkinointia ja verkostoyhteistyötä. Teemahaastattelurunko rakennettiin teoreettisen viitekehyksen ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta.
Automyyjälle vakuutus on vain lisäpalvelu varsinaiseen kaupattavaan tuotteeseen. Haastateltavat olivat kuitenkin päällisin puolin tyytyväisiä Fennian ja autoliikkeiden väliseen yhteistyöhön. Haastatteluista kuitenkin ilmeni, että henkilöstömuutoksen vuoksi linkki Fennian ja autoliikkeiden välillä oli toistaiseksi jäänyt hieman etäiseksi. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat, että yhteistyön pohjat ovat kunnossa ja että yhteistyö tulee jatkossa varmasti toimimaan saumattomasti Fennian yhteyshenkilön tutustuttua paremmin autoliikkeiden henkilöstöön.
Toimeksianto opinnäytetyöhön saatiin keskinäiseltä vakuutusyhtiö Fennialta. Tutkimuksen tarkoi-tuksena oli tarkastella Fennian ja autoliikkeiden välistä yhteistyötä. Autoliikkeet toimivat yhteistyössä Fennian kanssa ulkoisena markkinointikanavana ja tarjoavat ajoneuvovakuutuksia autokaupan yhteydessä.
Toimeksiantaja oli erityisesti kiinnostunut yhteistyön nykytilan lisäksi organisaatioissa tapahtuneen henkilöstömuutoksen vaikutuksesta yhteistyöhön. Tutkimuksella pyrittiin löytämään asiaan liittyen myös mahdollisia yhteistyön kehityskohteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin suorittamalla teemahaastatteluita Fennian kolmen jyväskyläläisen yhteistyökumppanin myyntihenkilöstölle. Yhteensä haastatteluita suoritettiin kahdeksan kappaletta maalis-huhtikuussa 2013. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelujen markkinointia ja verkostoyhteistyötä. Teemahaastattelurunko rakennettiin teoreettisen viitekehyksen ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta.
Automyyjälle vakuutus on vain lisäpalvelu varsinaiseen kaupattavaan tuotteeseen. Haastateltavat olivat kuitenkin päällisin puolin tyytyväisiä Fennian ja autoliikkeiden väliseen yhteistyöhön. Haastatteluista kuitenkin ilmeni, että henkilöstömuutoksen vuoksi linkki Fennian ja autoliikkeiden välillä oli toistaiseksi jäänyt hieman etäiseksi. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat, että yhteistyön pohjat ovat kunnossa ja että yhteistyö tulee jatkossa varmasti toimimaan saumattomasti Fennian yhteyshenkilön tutustuttua paremmin autoliikkeiden henkilöstöön.