Koulukiusaaminen : Kuninkaanhaan yläkoulussa vuosina 2008–2012 toteutettujen koulukiusaamiskyselyjen tulosten analysointi ja päätelmät
Hildén, Hanna (2013)
Hildén, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513016
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa koulukiusaamisesta yleisesti ilmiönä sekä kertoa niistä toimenpiteistä, joita on toteutettu Porissa Kuninkaanhaan yläkoulussa kiusaamisen ehkäisemiseksi. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, miten koulukiusaaminen on kehittynyt Kuninkaanhaan koulussa vuosina 2008–2012 ja arvioida, miten mahdolliset tukitoimet ovat vaikuttaneet koulukiusaamisen tilastolliseen nykytilaan.
Koulukiusaamiskyselyt on toteutettu Kuninkaanhaan koulun oppilailla v. 2008–2012 periodin aikana, joten minulla oli käytettävissäni valmiiksi kerättyä aineistoa. Lisäksi olen tutustunut lukuisiin koulukiusaamista käsitteleviin oppikirjoihin sekä haastatellut koulun oppilashuoltoryhmää koulukiusaamisesta ja erilaisista oppilashuollollisista toimenpiteistä Kuninkaanhaassa. Henkilökohtainen näkökulma on syntynyt oman työni kautta, toimiessani 6 vuotta koulukuraattorina kyseisessä koulussa.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyöni tausta on hyvin käytännönläheinen ja yhteydessä työtehtäviini. Opinnäytetyöni perustuu kyselyjen tuloksiin ja näiden analysointiin ja niistä syntyviin päätelmiin.
Koulukiusaamiskyselyjen tutkimisen, analysoinnin ja vertailemisen perusteella voi todeta, että koulukiusaaminen Kuninkaanhaan koulussa on vähentynyt vuodesta 2008 vuoteen 2012 verrattuna. Päivittäin tapahtuvaa kiusaamista on esiintynyt enää hyvin vähän tultaessa vuodesta 2008 vuoteen 2012. Myös merkille pantavaa tutkimuksessa on se, että oppilaat ovat rohkaistuneet kertomaan kiusaamisesta herkemmin eteenpäin muille ihmisille vuonna 2012, kun vuonna 2008 kiusattu jätti mieluummin asiasta kertomatta.
Systemaattinen kiusaamiseen puuttuminen, erilaiset menetelmät sekä yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen tähtäävät toimenpiteet ovat olleet omiaan vähentämään koulukiusaamista Kuninkaanhaan yläkoulussa.
Koulukiusaamiskyselyt on toteutettu Kuninkaanhaan koulun oppilailla v. 2008–2012 periodin aikana, joten minulla oli käytettävissäni valmiiksi kerättyä aineistoa. Lisäksi olen tutustunut lukuisiin koulukiusaamista käsitteleviin oppikirjoihin sekä haastatellut koulun oppilashuoltoryhmää koulukiusaamisesta ja erilaisista oppilashuollollisista toimenpiteistä Kuninkaanhaassa. Henkilökohtainen näkökulma on syntynyt oman työni kautta, toimiessani 6 vuotta koulukuraattorina kyseisessä koulussa.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyöni tausta on hyvin käytännönläheinen ja yhteydessä työtehtäviini. Opinnäytetyöni perustuu kyselyjen tuloksiin ja näiden analysointiin ja niistä syntyviin päätelmiin.
Koulukiusaamiskyselyjen tutkimisen, analysoinnin ja vertailemisen perusteella voi todeta, että koulukiusaaminen Kuninkaanhaan koulussa on vähentynyt vuodesta 2008 vuoteen 2012 verrattuna. Päivittäin tapahtuvaa kiusaamista on esiintynyt enää hyvin vähän tultaessa vuodesta 2008 vuoteen 2012. Myös merkille pantavaa tutkimuksessa on se, että oppilaat ovat rohkaistuneet kertomaan kiusaamisesta herkemmin eteenpäin muille ihmisille vuonna 2012, kun vuonna 2008 kiusattu jätti mieluummin asiasta kertomatta.
Systemaattinen kiusaamiseen puuttuminen, erilaiset menetelmät sekä yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen tähtäävät toimenpiteet ovat olleet omiaan vähentämään koulukiusaamista Kuninkaanhaan yläkoulussa.