dc.contributor.author | Heiskanen, Mervi | |
dc.date.accessioned | 2013-06-05T09:22:28Z | |
dc.date.available | 2013-06-05T09:22:28Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013060412912 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/62075 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda katsaus ajankohtaiseen teoriatietoon dysfasiaan ja keskeisiin vaihtoehtoisiin kommunikointimenetelmiin liittyen ja projektiluontoisesti tuottaa esite lapsen kielen kehityksen tukemisesta kahden Nokialla toimivan päiväkodin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteena oli perehtyä 0-5-vuotiaan lapsen kielen kehitykseen, selvittää teorian ja tutkimusten avulla, mitä dysfasialla tarkoitetaan, selvittää keskeisiä kielen kehittymisen tukena käytettäviä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida esite lapsen kielen kehityksen tukemisesta Tyttölän ja Alhoniityn päiväkotien henkilökunnalle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskeisiä käsitteitä olivat normaali kielen kehitys 0-5-vuotiailla lapsilla, dysfasia, kommunikointi, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi ja vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät eli aac-menetelmät. Teoria perustuu ammattikirjallisuuteen ja tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi esite ”Lasten kielen kehityksen tukeminen päiväkodissa”. Se kehitettiin päiväkotien henkilökunnan toiveiden pohjalta toukokuussa 2013. Esitteeseen koottiin tietoa eri keinoista, joilla lapsen kielen kehitystä voidaan tukea päiväkotiympäristössä. Esitteen aihealueita olivat dysfasia, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät (joista kuvat ja viittomat), kommunikointikansio, kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen yhteistyö, kielen kehityksen tukeminen musiikin ja liikunnan avulla, suun motoriikkaharjoitukset ja tutkimustietoa kielen kehitykseen ja dysfasiaan liittyen. Esitteen jatkoksi suunniteltiin koulutusta Tyttölän ja Alhoniityn päiväkotien henkilökunnalle lapsen kielen kehityksen tukemiseen liittyen. Koulutus järjestettäisiin syksyllä 2013. | fi |
dc.description.abstract | UNDER 5 YEARS OLD CHILDREN’S DYSPHASIA AND THE MAIN AAC-METHODS
Heiskanen Mervi
Satakunta University of Applied Sciences
Training Program of Nursing
May 2013
Supervisor: Marja Flinck
Number of pages: 48
Appendices: 1
Key words: dysphasia, linguistic development, augmentative and alternative communication
The purpose of this thesis was make an overview to a current theory of dysphasia and the main alternative communication methods and produce a brochure of supporting children’s linguistic development for personnel of two kindergartens in Nokia. The goals were to familiarize for 0-5-year old children’s linguistic development, to find out using theory and researches what means dysphasia, find out the main alternative communication methods used with supporting linguistic development and to plan, carry out and review a brochure of supporting children’s linguistic development for Tyttölä’s and Alhoniitty’s kindergarten personnel.
In the theory part of this thesis the main concepts are normal linguistic development of 0-5-year old children, dysphasia, communication, augmentative and alternative communication also known as AAC-methods. Theory is based on professional literature and researches.
The output of this thesis was a brochure called “Supporting child’s linguistic development in kindergarten”. It was developed based on the wishes of the personnel in May 2013. The brochure contains information about tools that support children’s linguistic development in a kindergarten. The subject matters in the brochure were dysphasia, alternative communication methods (pictures and sign language), communication file, educational and multiprofessional partnership, music and physical exercise in linguistic development, mouth motor coordination practice and research information of linguistic development and dysphasia. For the continuation of the brochure was planned a training for personnel of Tyttölä’s and Alhoniitty’s kindergarten related to supporting children’s linguistic development. The training will be in autumn 2013. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.subject | dysfasia | |
dc.subject | kielellinen kehitys | |
dc.subject | puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio | |
dc.title | Dysfasia ja keskeiset AAC-menetelmät alle 5-vuotiailla lapsilla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/153 | |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | dysfasia | |
dc.subject.keyword | kielellinen kehitys | |
dc.subject.keyword | puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio | |
dc.subject.specialization | terveydenhoitaja amk | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |