Jälkimarkkinointi autokaupassa
Vähä-Kungas, Jan-Mikael (2009)
Vähä-Kungas, Jan-Mikael
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jälkimarkkinoinnin eroja neljässä eri autoliikkeessä. Autoliikkeistä kaksi oli sellaisia, jotka myivät eniten ns. premium- autoluokan autoja ja kaksi eniten muita automerkkejä myyviä autoja. Autoliikkeet valittiin autojen ensirekisteröintien määrien perusteella.
Tutkimusta varten laaditut kyselylomakkeet vietiin autoliikkeisiin ja annettiin autoliikkeiden edustajien täyttää ne itsenäisesti. Täyttämisen yhteydessä vastaajalla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tutkimuksen tekijälle.
Vastauksista tuli ilmi, että jälkimarkkinointi on autoliikkeissä keskittynyt varaosa - ja huoltopalveluihin, ja myös takuuta pidetään tärkeänä. Yhteyden pitämistä asiakkaisiin auton ostamisen jälkeen pidetään tärkeimpänä asiana. Vastausten perusteella selvisi, että jälkimarkkinointitoimet ovat riittämättömiä ja niitä pitäisi parantaa. Parannukset kohdistuvat erityisesti asiakassuhteiden hoitamiseen. Ei voida sanoa, että premium- autoluokan autoliikkeet toteuttaisivat huomattavan paljon parempaa jälkimarkkinointia kuin muut, vaan niiden tekemä jälkimarkkinointi on samantasoista kuin muillakin autoliikkeillä.
Tutkimusta varten laaditut kyselylomakkeet vietiin autoliikkeisiin ja annettiin autoliikkeiden edustajien täyttää ne itsenäisesti. Täyttämisen yhteydessä vastaajalla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tutkimuksen tekijälle.
Vastauksista tuli ilmi, että jälkimarkkinointi on autoliikkeissä keskittynyt varaosa - ja huoltopalveluihin, ja myös takuuta pidetään tärkeänä. Yhteyden pitämistä asiakkaisiin auton ostamisen jälkeen pidetään tärkeimpänä asiana. Vastausten perusteella selvisi, että jälkimarkkinointitoimet ovat riittämättömiä ja niitä pitäisi parantaa. Parannukset kohdistuvat erityisesti asiakassuhteiden hoitamiseen. Ei voida sanoa, että premium- autoluokan autoliikkeet toteuttaisivat huomattavan paljon parempaa jälkimarkkinointia kuin muut, vaan niiden tekemä jälkimarkkinointi on samantasoista kuin muillakin autoliikkeillä.