Livsfrågor i samband med icke-verbala inlärningssvårigheter
Svärd, Amanda (2013)
Svärd, Amanda
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä haasteita hydrokefalia ja ei-verbaaliset oppimisvaikeudet aiheuttavat, miten nämä vaikuttavat asiakkaiden psykososiaaliseen toimintakykyyn sekä miten heitä voisi tukea niin, että heidän elämänlaatunsa olisi mahdollisimman hyvä. Opinnäytetyö on osa ”Andlighet, spiritualitet och livsfrågor – you name it” hanketta, jonka tarkoituksena on selvittää mitä hengellisiä tarpeita ja elämänkysymyksiä eri kohderyhmissä on.
Metodina on käytetty kirjallisuustutkimusta joka sopii hankeen ensimmäisen vaiheen tarkoitukseen toimimalla perustana tuleville vaiheille.
Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen että hydrokefalia asiakkailla ei-verbaaliset oppimisvaikeudet ovat tavallisia, vaikka heillä useimmiten on vahvat verbaaliset taidot. Nämä vaikeudet vaikuttavat negatiivisesti heidän elämänlaatuunsa. Tukeminen normaaliin koulutukseen, kiusaamisen ehkäisy sekä vaatimusten sopeuttaminen asiakkaan kykyjen mukaan ovat esimerkkejä siitä, miten näitä asiakkaita voisi tukea paremman elämänlaadun saavuttamiseen.
Metodina on käytetty kirjallisuustutkimusta joka sopii hankeen ensimmäisen vaiheen tarkoitukseen toimimalla perustana tuleville vaiheille.
Opinnäytetyön tulokset viittaavat siihen että hydrokefalia asiakkailla ei-verbaaliset oppimisvaikeudet ovat tavallisia, vaikka heillä useimmiten on vahvat verbaaliset taidot. Nämä vaikeudet vaikuttavat negatiivisesti heidän elämänlaatuunsa. Tukeminen normaaliin koulutukseen, kiusaamisen ehkäisy sekä vaatimusten sopeuttaminen asiakkaan kykyjen mukaan ovat esimerkkejä siitä, miten näitä asiakkaita voisi tukea paremman elämänlaadun saavuttamiseen.