Esteettömyys ammattiopinnoissa
Saarinen, Heino (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia toisen asteen ammatillisen koulutuksen opintojen esteitä. Fyysinen esteettömyys on jo pidemmän aikaa otettu huomioon ympäristön rakentamisessa, työpaikoilla ja oppilaitoksissa. Oppimisen esteinä voi olla muitakin syitä, joiden huomioiminen auttaa tasa-arvon toteutumista ja opintojen saavutettavuutta. Psyykkisten, sosiaalisten, taloudellisten ja pedagogisten asioiden huomioon ottamisella voidaan nopeuttaa ja tehostaa opinnoista valmistumista, estää keskeyttämisiä ja siten pienentää syrjäytymisvaaraa.
Tutkimuksessa kysyttiin Tredun Hepolamminkadun kampuksen päättävien luokkien opiskelijoilta talven 2013 aikana mielipiteitä omaan opiskeluunsa liittyneistä hankaluuksista. Kyselyssä haettiin näkemyksiä, jotka nostivat esiin koulusta johtuvia opintojen esteitä, mutta mitään tilastollista yleistettävyyttä ei pyritty tekemään. Tutkimus on laadullinen, vaikka menetelmänä käytettiin sähköistä survey-kyselyä. Sen jokaisessa kysymyksessä oli avoimen vastauksen mahdollisuus, ja niiden perusteella saatiin yksilöllisiä tuloksia.
Tausta-aineistona olleet kouluterveyskysely ja oppilaitoksen laatujärjestelmän kyselyt antoivat viitteitä ongelma-alueista. Tutkimuksessa keskityttiin vain sellaisiin ongelmiin, jotka olisivat oppilaitoksen korjattavissa. Opiskelijan ominaisuudet, tai koti- ja muut vertaissuhteet ovat ratkaisevia tekijöitä, mutta niihin eivät koulun toimet pysty vaikuttamaan.
Psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden alueelle kuuluvat kommunikointiongelmat opiskelijoiden ja opettajien välillä nousivat esiin. Opiskelun tukitoimia on kehitetty viime vuosina ja niitä opiskelijat pitivät toimivina. Alimitoitetun rakennuskannan aiheuttamat tilapäiset häiriöt aiheuttavat hankaluuksia, jotka ovat korjaantumassa lisärakentamisen myötä. Oppilaitosten keskittäminen suurin asutuskeskuksiin aiheuttaa koulumatkojen pidentymistä tai muuttoa kotoa heti peruskoulun jälkeen.
Opiskelijoiden erilaisten oppimisvalmiuksien vuoksi opiskeluaika ja opetusmenetelmät vaativat yksilöllisyyttä. Taloudellisten ja poliittisten päätösten vaikutus opintojen kulkuun rajoittavat pedagogista toimintaa, joten osaamisen varmistaminen tulevan työelämän tarpeisiin vaatii opiskelijoilta ja opetushenkilöstöltä uusien toimintatapojen käyttöä.
Kokonaisuudessaan opiskelijat vaikuttivat melko tyytyväisiltä opintoihinsa, mutta esiin tulleet asiat on otettava huomioon varmistettaessa tulevien opiskelijaryhmien edellytyksiä yhä esteettömämpiin opintoihin.
Tutkimuksessa kysyttiin Tredun Hepolamminkadun kampuksen päättävien luokkien opiskelijoilta talven 2013 aikana mielipiteitä omaan opiskeluunsa liittyneistä hankaluuksista. Kyselyssä haettiin näkemyksiä, jotka nostivat esiin koulusta johtuvia opintojen esteitä, mutta mitään tilastollista yleistettävyyttä ei pyritty tekemään. Tutkimus on laadullinen, vaikka menetelmänä käytettiin sähköistä survey-kyselyä. Sen jokaisessa kysymyksessä oli avoimen vastauksen mahdollisuus, ja niiden perusteella saatiin yksilöllisiä tuloksia.
Tausta-aineistona olleet kouluterveyskysely ja oppilaitoksen laatujärjestelmän kyselyt antoivat viitteitä ongelma-alueista. Tutkimuksessa keskityttiin vain sellaisiin ongelmiin, jotka olisivat oppilaitoksen korjattavissa. Opiskelijan ominaisuudet, tai koti- ja muut vertaissuhteet ovat ratkaisevia tekijöitä, mutta niihin eivät koulun toimet pysty vaikuttamaan.
Psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden alueelle kuuluvat kommunikointiongelmat opiskelijoiden ja opettajien välillä nousivat esiin. Opiskelun tukitoimia on kehitetty viime vuosina ja niitä opiskelijat pitivät toimivina. Alimitoitetun rakennuskannan aiheuttamat tilapäiset häiriöt aiheuttavat hankaluuksia, jotka ovat korjaantumassa lisärakentamisen myötä. Oppilaitosten keskittäminen suurin asutuskeskuksiin aiheuttaa koulumatkojen pidentymistä tai muuttoa kotoa heti peruskoulun jälkeen.
Opiskelijoiden erilaisten oppimisvalmiuksien vuoksi opiskeluaika ja opetusmenetelmät vaativat yksilöllisyyttä. Taloudellisten ja poliittisten päätösten vaikutus opintojen kulkuun rajoittavat pedagogista toimintaa, joten osaamisen varmistaminen tulevan työelämän tarpeisiin vaatii opiskelijoilta ja opetushenkilöstöltä uusien toimintatapojen käyttöä.
Kokonaisuudessaan opiskelijat vaikuttivat melko tyytyväisiltä opintoihinsa, mutta esiin tulleet asiat on otettava huomioon varmistettaessa tulevien opiskelijaryhmien edellytyksiä yhä esteettömämpiin opintoihin.