Helsingin imago matkailukohteena sosiaalisessa mediassa
Virén, Salla (2013)
Virén, Salla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011997
Tiivistelmä
Helsingin kaupungin matkailutoimisto halusi selvittää millaisilta sivustoilta Helsinkiin saapuvat turistit etsivät tietoa ja millaista tietoa heille on saatavilla. Helsinki on suosituin matkakohde Suomessa, mutta pohjoismaissa on paljon muitakin kilpailijoita. Helsingin matkailua käsittelevät useat eri sivustot, mutta mikä niistä olisi se kaikkein kattavin ja luotettavin vaihtoehto.
Ulkomaanmatkojen varaaminen on kokenut valtavan muutoksen muutamien lähivuosien aikana. Ennen matkakohteista haettiin tietoa ja suosituksia lähinnä matkatoimistoista ja kirjastoista. Nykyään lähes kaikki taustatyö aina matkan suunnittelusta, kulkuvälineen ja hotellin varaamiseen tapahtuu internetissä. Suureen osaan on noussut sosiaalinen media ja sitä kautta saatavat suositukset eri kohteista, niin tutuilta kuin tuntemattomiltakin. Matkaa suunniteltaessa otetaan tarkkaan selville mihin kohteeseen kannattaa matkustaa, millä kulkuvälineenä, mihin vuodenaikaan, mitä ravintoloita suositellaan ja mihin hotelliin kannattaa majoittua.
Tässä tutkimuksessa tutustuttiin sosiaalisen median, Facebookin ja TripAdvisorin kautta millaisia kommentteja Helsingistä kirjoitetaan ja mistä matkakohteista. Tutkimukseen otettiin mukaan myös Helsinkiä käsitteleviä blogeja sekä gay matkailun foorumeita. Tutkimus tehtiin englanninkielisten sivustojen ja kommenttien perusteella. Analysoita-vaksi valittiin lähiaikoina kirjoitettuja kommentteja.
Tutkimuksen tuloksista selviää että Helsinkiä pidetään vetovoimaisena matkakohteena ympäri vuoden ja yleinen kirjoitussävy on positiivinen, kohteeseen kaivataan takaisin. Samat matkakohteet kuten Tuomiokirkko, Suomenlinna esiintyvät lähes poikkeuksetta kirjoituksissa sivustosta riippumatta.
Ulkomaanmatkojen varaaminen on kokenut valtavan muutoksen muutamien lähivuosien aikana. Ennen matkakohteista haettiin tietoa ja suosituksia lähinnä matkatoimistoista ja kirjastoista. Nykyään lähes kaikki taustatyö aina matkan suunnittelusta, kulkuvälineen ja hotellin varaamiseen tapahtuu internetissä. Suureen osaan on noussut sosiaalinen media ja sitä kautta saatavat suositukset eri kohteista, niin tutuilta kuin tuntemattomiltakin. Matkaa suunniteltaessa otetaan tarkkaan selville mihin kohteeseen kannattaa matkustaa, millä kulkuvälineenä, mihin vuodenaikaan, mitä ravintoloita suositellaan ja mihin hotelliin kannattaa majoittua.
Tässä tutkimuksessa tutustuttiin sosiaalisen median, Facebookin ja TripAdvisorin kautta millaisia kommentteja Helsingistä kirjoitetaan ja mistä matkakohteista. Tutkimukseen otettiin mukaan myös Helsinkiä käsitteleviä blogeja sekä gay matkailun foorumeita. Tutkimus tehtiin englanninkielisten sivustojen ja kommenttien perusteella. Analysoita-vaksi valittiin lähiaikoina kirjoitettuja kommentteja.
Tutkimuksen tuloksista selviää että Helsinkiä pidetään vetovoimaisena matkakohteena ympäri vuoden ja yleinen kirjoitussävy on positiivinen, kohteeseen kaivataan takaisin. Samat matkakohteet kuten Tuomiokirkko, Suomenlinna esiintyvät lähes poikkeuksetta kirjoituksissa sivustosta riippumatta.