Henkilöstön kokemuksia kehityskeskustelujen hyödyllisyydestä Tampereen Ateriassa
Tuominen, Katja (2013)
Tuominen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513171
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme teknologian kehitys ja muuttuvat toiminta- ja työympäristöt vaativat organisaatioilta henkilöstön osaamisen kehittämistä. Organisaatioiden menestymiseen ja kilpailukykyyn vaikuttaa henkilöstön osaamisen kehittäminen. Kehityskeskustelut ovat osa johtamisjärjestelmää ja ne ovat käytössä jo monessa suomalaisessa organisaatiossa. Vaikka kehityskeskusteluja käydään, ei niitä aina koeta hyödyllisinä. Henkilöstön työssä kehittyminen on yksi motivaatiotekijä työssä viihtymiselle ja työssä jaksamiselle. Esimiehen rooli osaamisen arvioinnissa, kehittämisessä ja tukemisessa on tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kokeeko Tampereen Aterian henkilöstö kehityskeskustelut hyödyllisiksi oman osaamisen ja kehittymisen kannalta sekä miten niitä tulee kehittää, että ne koetaan hyödyllisinä. Henkilöstölle tehdyssä kyselyssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista kyselytutkimusta. Opinnäytetyön tekijän työkokemus esimiestehtävissä ja ylimmän johdon näkemykset antavat kyselyn lisäksi suuren painoarvon kohdeorganisaation nykytilan analysoimisessa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kehityskeskustelujen hyödyllisyys oman osaamisen ja kehittymisen kannalta eivät toteudu tarpeeksi hyvin. Henkilöstölle oli selvää Tampereen Aterian sekä oman tiimin tavoitteet ja vastaajien mielestä ne olivat realistiset. Kuitenkin oman osaamisen arviointi oli vaikeaa, koska osaamisen määritelmät olivat vaikeasti tulkittavissa. Vastaajat halusivat, että kehityskeskustelulomaketta päivitetään avoimilla kysymyksillä, jolloin on helpompi miettiä omia kehittämistarpeita. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että kehityskeskusteluihin tulisi etukäteen valmistautua huolellisemmin ja niissä sovittuja asioita seurattaisiin paremmin. Itse kehityskeskustelu-tilannetta toivottiin vapaamuotoisemmaksi. Tämän tutkimuksen perusteella kehityskeskustelujen kehittämistoimenpiteitä tuli paljon ja niihin tulee kiinnittää huomiota kehitettäessä kehityskeskustelukäytäntöjä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kokeeko Tampereen Aterian henkilöstö kehityskeskustelut hyödyllisiksi oman osaamisen ja kehittymisen kannalta sekä miten niitä tulee kehittää, että ne koetaan hyödyllisinä. Henkilöstölle tehdyssä kyselyssä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista kyselytutkimusta. Opinnäytetyön tekijän työkokemus esimiestehtävissä ja ylimmän johdon näkemykset antavat kyselyn lisäksi suuren painoarvon kohdeorganisaation nykytilan analysoimisessa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kehityskeskustelujen hyödyllisyys oman osaamisen ja kehittymisen kannalta eivät toteudu tarpeeksi hyvin. Henkilöstölle oli selvää Tampereen Aterian sekä oman tiimin tavoitteet ja vastaajien mielestä ne olivat realistiset. Kuitenkin oman osaamisen arviointi oli vaikeaa, koska osaamisen määritelmät olivat vaikeasti tulkittavissa. Vastaajat halusivat, että kehityskeskustelulomaketta päivitetään avoimilla kysymyksillä, jolloin on helpompi miettiä omia kehittämistarpeita. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että kehityskeskusteluihin tulisi etukäteen valmistautua huolellisemmin ja niissä sovittuja asioita seurattaisiin paremmin. Itse kehityskeskustelu-tilannetta toivottiin vapaamuotoisemmaksi. Tämän tutkimuksen perusteella kehityskeskustelujen kehittämistoimenpiteitä tuli paljon ja niihin tulee kiinnittää huomiota kehitettäessä kehityskeskustelukäytäntöjä.