Katutilaluokitus : Kangasalan kunta
Helander, Juuso (2013)
Helander, Juuso
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513143
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Kangasalan kunnalle katupoikkileikkausten suunnitteluohje. Työn tavoitteena oli laatia Katutilaluokitus, joka on Kangasalan kunnan kaavoituksen ja suunnittelun yhteinen ohjeisto katujen suunnittelussa. Katutilaluokitukseen on koottu lähes jokaisesta katutyypistä suunnitteluohje, lukuun ottamatta muun muassa työpaikka-alueen katuja. Lisäksi työhön sisällytettiin ulkoilu- ja latureittien suunnitteluohjeet.
Työn alkuosiossa perehdyttiin aihetta käsittelevään teoriaan, joka on koottu pääasiassa alan julkaisuista ja kirjallisuudesta. Lisäksi verrattiin teoriaa Kangasalan Katutilaluokitus -ohjeeseen. Alussa tutustuttiin katujen luokituskäytäntöihin, tarkemmin hallinnolliseen luokitukseen ja toiminnalliseen luokitukseen. Lisäksi pohdittiin kokoojakatujärjestelmän vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Teoriaosuudessa tutkittiin katujen laatuun ja mitoitukseen vaikuttavia tekijöitä. Mitoitukseen vaikuttavia ovat mitoitusajoneuvot, mitoitusnopeudet, liikennemäärät, kaistamäärät, lumitila, viherkaistat, erotuskaistat sekä mahdolliset pyöräkaistat ja bussipysäkit. Näiden lisäksi mitoitukseen vaikuttavat maaston muodot, kunnossapitokaluston vaatima tila ja latureiteillä latujen määrä ja niillä hiihdettävät tyylit. Laatuun vaikuttavia tekijöitä ovat kalustus, valaistus, materiaalit, istutukset ja opastus.
Työn alkuosiossa perehdyttiin aihetta käsittelevään teoriaan, joka on koottu pääasiassa alan julkaisuista ja kirjallisuudesta. Lisäksi verrattiin teoriaa Kangasalan Katutilaluokitus -ohjeeseen. Alussa tutustuttiin katujen luokituskäytäntöihin, tarkemmin hallinnolliseen luokitukseen ja toiminnalliseen luokitukseen. Lisäksi pohdittiin kokoojakatujärjestelmän vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Teoriaosuudessa tutkittiin katujen laatuun ja mitoitukseen vaikuttavia tekijöitä. Mitoitukseen vaikuttavia ovat mitoitusajoneuvot, mitoitusnopeudet, liikennemäärät, kaistamäärät, lumitila, viherkaistat, erotuskaistat sekä mahdolliset pyöräkaistat ja bussipysäkit. Näiden lisäksi mitoitukseen vaikuttavat maaston muodot, kunnossapitokaluston vaatima tila ja latureiteillä latujen määrä ja niillä hiihdettävät tyylit. Laatuun vaikuttavia tekijöitä ovat kalustus, valaistus, materiaalit, istutukset ja opastus.