Ilmastonmuutokseen varautuminen maankäytön suunnittelun keinoin
Kauppi, Eeva-Liisa (2013)
Kauppi, Eeva-Liisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513136
Tiivistelmä
Maankäytön kokonaisvaltainen suunnittelu on yksi keskeisistä välineistä ilmastomuutoksen asettamiin haasteisiin vastaamisessa. Alueidenkäytöllä edistetään yhdyskuntien ja elinympäristöjen kestävää kehitystä hyödyntämällä olevaa yhdyskuntarakennetta ja eheyttämällä kaupunkiseutuja ja taajamia. Yhdyskuntarakenteen kehittämisessä tulee pyrkiä vähentämään liikennetarvetta ja edistämään joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä. Kuntatalouden näkökulmasta ilmastonmuutokseen varautuminen kuntien päätöksenteossa on edellytys sille, että kunta voi menestyä ja säilyttää toimintakykynsä myös tulevaisuudessa. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää maankäytön suunnittelun keinovalikoimia ilmastonmuutokseen varautumisessa.
Tässä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä olivat kirjallisuusanalyysi ja asiantuntijahaastattelut. Kirjallisuusanalyysin avulla selvitin maankäytön suunnittelun näkökulmasta ilmastomuutokseen varautumisen lähtökohtia, joita ovat lait, strategiat, ohjeet ja ohjelmat, ja sitä, miten ne näkyvät kuntien työssä. Asiatuntijahaastatteluja seuranneen teemoittelun kautta tutkin, miten esimerkkikunnat Hamina, Virolahti ja Miehikkälä näkevät ilmastonmuutokseen varautumisen maankäytön suunnittelussa ja miten varautumiseen sitoudutaan.
Kirjallisuusanalyysin pohjalta todettiin ilmastonmuutokseen varautumisen painottuvan maakuntakaavoitukseen ja siinä tehtyihin maankäytön ja liikenteen kokonaisvaltaisiin ratkaisuihin, joilla yhdyskuntarakenteen hajaantumista voidaan estää. Kirjallisuudessa esitetään useita keinoja hajaantumisen estämiseksi, kuten mm. seutukuntien maankäytön kokonaisvaltainen suunnitteleminen, eheyttäminen ja tiivistäminen. Haastatteluanalyysin pohjalta todettiin ilmastonmuutoksen varautumisen olevan sisäänkirjoitettuna kaikissa kaavamuodoissa ja yleiskaavoituksen olevan kunnan maankäytön suunnittelun tärkein kaavamuoto, jolla kunnan maapolitiikkaa toteutetaan. Liikenteen osalta todettiin, että joukkoliikenne kunnissa ei ole toimivaa ja, että maaseudun kylien teiden parantamisen tarve on ilmeinen varsinkin lasten kouluteiden sekä kylien välisten yhteyksien osalta.
Haastatteluaineiston pohjalta vaikuttaa siltä, että maankäyttö- ja rakennuslain rakenne koetaan toimivaksi ja ilmastonmuutoksen vaikutukset tunnistetaan sekä ilmastonmuutokseen varautumiseen sitoudutaan. Keinoja kyläteiden ja joukkoliikenteen parantamiseksi tulee selvittää. Kuntien väestönmäärän supistuminen on huomioitu maankäytön suunnittelussa. Maapolitiikka ja maankäytön suunnittelu on kokonaisvaltaista, avointa ja linjakasta sekä vaikutus yhdyskuntarakenteen hajaantumiseen vähäistä. Kunnat ovat toimineet vastuullisesti maankäytön suunnittelussa ja ilmastomuutokseen varautumisessa.
Tässä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä olivat kirjallisuusanalyysi ja asiantuntijahaastattelut. Kirjallisuusanalyysin avulla selvitin maankäytön suunnittelun näkökulmasta ilmastomuutokseen varautumisen lähtökohtia, joita ovat lait, strategiat, ohjeet ja ohjelmat, ja sitä, miten ne näkyvät kuntien työssä. Asiatuntijahaastatteluja seuranneen teemoittelun kautta tutkin, miten esimerkkikunnat Hamina, Virolahti ja Miehikkälä näkevät ilmastonmuutokseen varautumisen maankäytön suunnittelussa ja miten varautumiseen sitoudutaan.
Kirjallisuusanalyysin pohjalta todettiin ilmastonmuutokseen varautumisen painottuvan maakuntakaavoitukseen ja siinä tehtyihin maankäytön ja liikenteen kokonaisvaltaisiin ratkaisuihin, joilla yhdyskuntarakenteen hajaantumista voidaan estää. Kirjallisuudessa esitetään useita keinoja hajaantumisen estämiseksi, kuten mm. seutukuntien maankäytön kokonaisvaltainen suunnitteleminen, eheyttäminen ja tiivistäminen. Haastatteluanalyysin pohjalta todettiin ilmastonmuutoksen varautumisen olevan sisäänkirjoitettuna kaikissa kaavamuodoissa ja yleiskaavoituksen olevan kunnan maankäytön suunnittelun tärkein kaavamuoto, jolla kunnan maapolitiikkaa toteutetaan. Liikenteen osalta todettiin, että joukkoliikenne kunnissa ei ole toimivaa ja, että maaseudun kylien teiden parantamisen tarve on ilmeinen varsinkin lasten kouluteiden sekä kylien välisten yhteyksien osalta.
Haastatteluaineiston pohjalta vaikuttaa siltä, että maankäyttö- ja rakennuslain rakenne koetaan toimivaksi ja ilmastonmuutoksen vaikutukset tunnistetaan sekä ilmastonmuutokseen varautumiseen sitoudutaan. Keinoja kyläteiden ja joukkoliikenteen parantamiseksi tulee selvittää. Kuntien väestönmäärän supistuminen on huomioitu maankäytön suunnittelussa. Maapolitiikka ja maankäytön suunnittelu on kokonaisvaltaista, avointa ja linjakasta sekä vaikutus yhdyskuntarakenteen hajaantumiseen vähäistä. Kunnat ovat toimineet vastuullisesti maankäytön suunnittelussa ja ilmastomuutokseen varautumisessa.