Auton rakennemuutoksien vaikutukset
Kukkonen, Tuomo (2013)
Kukkonen, Tuomo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312656
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia yleisiä autoharrastajien autoihinsa tekemiä muutoksia, niiden vaikutuksia ja
mahdollisia hyötyjä. Tutkimus suoritettiin tekemällä muutoksia kohdeautoon. Näin tavoitteena oli saada
konkreettisia tuloksia muutoksien vaikutuksista vertaamalla autoa ennen ja jälkeen niitä. Muutoksia
tehtiin kohdeauton jarruihin sekä tutkittiin aiemmin autoon tehdyn madalluksen aikaansaamaa
ongelmaa.
Työssä mitattiin kohdeauton jarruja jarrudynamometrillä sekä V-box-mittalaitteistolla. Tämän jälkeen
vaihdettiin autossa olleet rumpujarrut levyjarruiksi, etupyöräjarrut suuremmiksi ja auton
jarrupääsylinteri erilaiseksi. Tämän jälkeen autoa mitattiin samalla tavalla uudelleen, jotta pystyttiin
vertaamaan syntyneitä muutoksia. Työssä suunniteltiin myös, kuinka muuttaa taka-akseliston
pyöränkulmia, jotta takarenkaiden ylimääräinen kuluminen loppuisi ja tiekosketus paranisi. Käytännön
muutoksien lisäksi kohdeauton jarruja laskettiin teoriassa sekä käytiin läpi autojen pyöränkulmat sekä
akselistorakenteet.
Kokonaisuudessaan työ onnistui hyvin. Jarrumuutokset onnistuivat lähes ongelmitta, ja saaduista
tuloksista voi tehdä päätelmiä. Taka-akseliston pyöränkulmiin myös keksittiin toimiva ratkaisu, mutta
valitettavasti toteutus ei onnistunut tämän työn puitteissa.
mahdollisia hyötyjä. Tutkimus suoritettiin tekemällä muutoksia kohdeautoon. Näin tavoitteena oli saada
konkreettisia tuloksia muutoksien vaikutuksista vertaamalla autoa ennen ja jälkeen niitä. Muutoksia
tehtiin kohdeauton jarruihin sekä tutkittiin aiemmin autoon tehdyn madalluksen aikaansaamaa
ongelmaa.
Työssä mitattiin kohdeauton jarruja jarrudynamometrillä sekä V-box-mittalaitteistolla. Tämän jälkeen
vaihdettiin autossa olleet rumpujarrut levyjarruiksi, etupyöräjarrut suuremmiksi ja auton
jarrupääsylinteri erilaiseksi. Tämän jälkeen autoa mitattiin samalla tavalla uudelleen, jotta pystyttiin
vertaamaan syntyneitä muutoksia. Työssä suunniteltiin myös, kuinka muuttaa taka-akseliston
pyöränkulmia, jotta takarenkaiden ylimääräinen kuluminen loppuisi ja tiekosketus paranisi. Käytännön
muutoksien lisäksi kohdeauton jarruja laskettiin teoriassa sekä käytiin läpi autojen pyöränkulmat sekä
akselistorakenteet.
Kokonaisuudessaan työ onnistui hyvin. Jarrumuutokset onnistuivat lähes ongelmitta, ja saaduista
tuloksista voi tehdä päätelmiä. Taka-akseliston pyöränkulmiin myös keksittiin toimiva ratkaisu, mutta
valitettavasti toteutus ei onnistunut tämän työn puitteissa.