KETTERÄKSI päiväkotiin : Käyttäjäkokemuksia KETTERÄKSI -arviointimenetelmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä päiväkodeissa
Ikäheimo, Saila; Jyrkinen, Anu (2009)
Ikäheimo, Saila
Jyrkinen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026808
Tiivistelmä
KETTERÄKSI -arviointimenetelmä on Jyväskylän ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoiden Enni Herttuaisen ja Katariina Lankisen keväällä 2009 opinnäytetyönä valmistunut arviointimenetelmä. Se on suunniteltu 5-6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen perustaitojen laadun havainnointiin ja on suunnattu päiväkotien kasvatushenkilöstön käyttöön kehityksellisten koordinaatiohäiriöiden varhaisen tunnistamisen työvälineeksi.
Opinnäytetyö on osa Suomen CP-liiton Liiku, opi, osallistu -projektia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokeeko päiväkotihenkilökunta KETTERÄKSI -arviointimenetelmän toimivaksi ja hyödylliseksi. Sen selvittämiseksi syksyllä 2009 toteutettiin KETTERÄKSI päiväkotiin -projekti, johon osallistui kaksi päiväkotia Jyväskylän seudulta. KETTERÄKSI päiväkotiin -projektiin kuului päiväkotihenkilökunnan perehdyttäminen KETTERÄKSI -arviointimenetelmän käyttöön, kokeilu järjestäminen päiväkodeissa sekä käyttäjäkokemusten kerääminen palautekyselylomakkeen ja teemahaastattelun avulla.
Kansainvälinen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus ICF auttoi mallintamaan osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kehityksellinen koordinaatiohäiriö voi heikentää lapsen suorituskykyä siinä määrin, että lapsen mahdollisuus osallistua normaaliin ikätasoiseen toimintaan päiväkodissa rajoittuu. Opinnäytetyössä tarkasteltiin osallistumista päiväkodin liikunta- ja leikkitilanteissa lapsella, jolla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö, sekä miten KETTERÄKSI -arviointimenetelmällä voitiin tukea lapsen osallistumista. Työssä tarkasteltiin myös taitavaa havainnointia.
Yhteenvetona päiväkotien henkilökunnan käyttäjäkokemuksista voidaan sanoa, että KETTERÄKSI -arviointimenetelmä oli toimiva ja se erotteli hyvin karkeamotorisen suoriutumiseen liittyviä haasteita. KETTERÄKSI -arviointimenetelmä antoi uutta ja hyödyllistä tietoa 5-vuotiaiden karkeamotoristen taitojen havainnointiin. Kuitenkaan menetelmä ei ollut riittävän kattava sellaisenaan 5-6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen taitojen arviointiin. Koettiin, että KETTERÄKSI -arviointimenetelmän antaman tiedon avulla voi suunnitella lasta yksilöllisesti tukevia toimia.
Opinnäytetyö on osa Suomen CP-liiton Liiku, opi, osallistu -projektia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokeeko päiväkotihenkilökunta KETTERÄKSI -arviointimenetelmän toimivaksi ja hyödylliseksi. Sen selvittämiseksi syksyllä 2009 toteutettiin KETTERÄKSI päiväkotiin -projekti, johon osallistui kaksi päiväkotia Jyväskylän seudulta. KETTERÄKSI päiväkotiin -projektiin kuului päiväkotihenkilökunnan perehdyttäminen KETTERÄKSI -arviointimenetelmän käyttöön, kokeilu järjestäminen päiväkodeissa sekä käyttäjäkokemusten kerääminen palautekyselylomakkeen ja teemahaastattelun avulla.
Kansainvälinen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus ICF auttoi mallintamaan osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kehityksellinen koordinaatiohäiriö voi heikentää lapsen suorituskykyä siinä määrin, että lapsen mahdollisuus osallistua normaaliin ikätasoiseen toimintaan päiväkodissa rajoittuu. Opinnäytetyössä tarkasteltiin osallistumista päiväkodin liikunta- ja leikkitilanteissa lapsella, jolla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö, sekä miten KETTERÄKSI -arviointimenetelmällä voitiin tukea lapsen osallistumista. Työssä tarkasteltiin myös taitavaa havainnointia.
Yhteenvetona päiväkotien henkilökunnan käyttäjäkokemuksista voidaan sanoa, että KETTERÄKSI -arviointimenetelmä oli toimiva ja se erotteli hyvin karkeamotorisen suoriutumiseen liittyviä haasteita. KETTERÄKSI -arviointimenetelmä antoi uutta ja hyödyllistä tietoa 5-vuotiaiden karkeamotoristen taitojen havainnointiin. Kuitenkaan menetelmä ei ollut riittävän kattava sellaisenaan 5-6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen taitojen arviointiin. Koettiin, että KETTERÄKSI -arviointimenetelmän antaman tiedon avulla voi suunnitella lasta yksilöllisesti tukevia toimia.