Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KETTERÄKSI päiväkotiin : Käyttäjäkokemuksia KETTERÄKSI -arviointimenetelmän toimivuudesta ja hyödyllisyydestä päiväkodeissa

Ikäheimo, Saila; Jyrkinen, Anu (2009)

 
Avaa tiedosto
Ikaheimo_Saila_Jyrkinen_Anu.pdf (1.197Mt)
Lataukset: 


Ikäheimo, Saila
Jyrkinen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026808
Tiivistelmä
KETTERÄKSI -arviointimenetelmä on Jyväskylän ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoiden Enni Herttuaisen ja Katariina Lankisen keväällä 2009 opinnäytetyönä valmistunut arviointimenetelmä. Se on suunniteltu 5-6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen perustaitojen laadun havainnointiin ja on suunnattu päiväkotien kasvatushenkilöstön käyttöön kehityksellisten koordinaatiohäiriöiden varhaisen tunnistamisen työvälineeksi.

Opinnäytetyö on osa Suomen CP-liiton Liiku, opi, osallistu -projektia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokeeko päiväkotihenkilökunta KETTERÄKSI -arviointimenetelmän toimivaksi ja hyödylliseksi. Sen selvittämiseksi syksyllä 2009 toteutettiin KETTERÄKSI päiväkotiin -projekti, johon osallistui kaksi päiväkotia Jyväskylän seudulta. KETTERÄKSI päiväkotiin -projektiin kuului päiväkotihenkilökunnan perehdyttäminen KETTERÄKSI -arviointimenetelmän käyttöön, kokeilu järjestäminen päiväkodeissa sekä käyttäjäkokemusten kerääminen palautekyselylomakkeen ja teemahaastattelun avulla.

Kansainvälinen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus ICF auttoi mallintamaan osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kehityksellinen koordinaatiohäiriö voi heikentää lapsen suorituskykyä siinä määrin, että lapsen mahdollisuus osallistua normaaliin ikätasoiseen toimintaan päiväkodissa rajoittuu. Opinnäytetyössä tarkasteltiin osallistumista päiväkodin liikunta- ja leikkitilanteissa lapsella, jolla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö, sekä miten KETTERÄKSI -arviointimenetelmällä voitiin tukea lapsen osallistumista. Työssä tarkasteltiin myös taitavaa havainnointia.

Yhteenvetona päiväkotien henkilökunnan käyttäjäkokemuksista voidaan sanoa, että KETTERÄKSI -arviointimenetelmä oli toimiva ja se erotteli hyvin karkeamotorisen suoriutumiseen liittyviä haasteita. KETTERÄKSI -arviointimenetelmä antoi uutta ja hyödyllistä tietoa 5-vuotiaiden karkeamotoristen taitojen havainnointiin. Kuitenkaan menetelmä ei ollut riittävän kattava sellaisenaan 5-6-vuotiaiden lasten karkeamotoristen taitojen arviointiin. Koettiin, että KETTERÄKSI -arviointimenetelmän antaman tiedon avulla voi suunnitella lasta yksilöllisesti tukevia toimia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste