Tuotteiden kehitystä ja visualisointia toisen asteen kahviloihin : case Pirkanmaan Voimia Oy
Heinikoski, Olga (2021)
Heinikoski, Olga
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin omistama yhtiö Pirkanmaan Voimia Oy. Yhtiö on kokonaisvastuussa Tampereen kaupungin ateria- ja puhtauspalveluiden toiminnasta. Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä vaihtuvuutta Pirkanmaan Voimia Oy:n 2.asteen kahviloihin. Työn tavoite on suunnitella uusia trendikkäitä, terveellisiä ja visuaalisesti houkuttelevia tuotteita kahviloihin. Opinnäytetyöhön kuuluu uusien tuotteiden kehitys ja visualisointi sekä niiden alustava hinnoittelu.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen teoreettinen viittaus auttaa hahmottamaan tuotekehitysprosessin kokonaisvaltaisemmin sekä antaa ymmärtämään, mihin asioihin täytyy kiinnittää huomiota tuotteen suunnittelussa. Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehityksen vaiheet, tuotteiden hinnoittelu ja asiakkaan ostospäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuten tuotteen laatu, nykypäivän trendit sekä asiakaskohderyhmän arvot ja tarpeet. Tuotekehitysprosessin yksi oleellinen osa on markkinointisuunnitelma, mutta se on toimeksiantajan luvalla rajattu pois opinnäytetyöstä. Kehittämistyön osuuteen kuuluu alkutilanteen kartoitus, ideointi, aistinvarainen arviointi ja reseptien vakiointi Aromi – järjestelmään.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi 24 uutta maukasta, trendikästä ja visuaalisesti houkuttelevaa tuotetta reseptien ja hintojen kera. Tuotteille on laadittu katelaskelma sekä ”tuotteiden kasaamisen vaiheet” kuvakansio kahvilatyöntekijöitä varten. Tuotteet ovat valmiina käyttöönottoon ja niiden myynti alkaa Pirkanmaan Voimia Oy:n kahviloissa talvella 2022.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen teoreettinen viittaus auttaa hahmottamaan tuotekehitysprosessin kokonaisvaltaisemmin sekä antaa ymmärtämään, mihin asioihin täytyy kiinnittää huomiota tuotteen suunnittelussa. Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehityksen vaiheet, tuotteiden hinnoittelu ja asiakkaan ostospäätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuten tuotteen laatu, nykypäivän trendit sekä asiakaskohderyhmän arvot ja tarpeet. Tuotekehitysprosessin yksi oleellinen osa on markkinointisuunnitelma, mutta se on toimeksiantajan luvalla rajattu pois opinnäytetyöstä. Kehittämistyön osuuteen kuuluu alkutilanteen kartoitus, ideointi, aistinvarainen arviointi ja reseptien vakiointi Aromi – järjestelmään.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi 24 uutta maukasta, trendikästä ja visuaalisesti houkuttelevaa tuotetta reseptien ja hintojen kera. Tuotteille on laadittu katelaskelma sekä ”tuotteiden kasaamisen vaiheet” kuvakansio kahvilatyöntekijöitä varten. Tuotteet ovat valmiina käyttöönottoon ja niiden myynti alkaa Pirkanmaan Voimia Oy:n kahviloissa talvella 2022.