Lukeva Varkaus -hanke lukukulttuurin edistäjänä Varkauden kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä
Kilpeläinen, Mira; Lappi, Linnea (2021)
Kilpeläinen, Mira
Lappi, Linnea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201031030
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Lukeva Varkaus -hankkeen toteutumista
Varkauden kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä. Tavoitteena oli saada
selville varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja mielipiteitä hankkeesta
sekä lukukoordinaattoreiden roolista ja vastuusta hankkeen toteutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Varkauden kaupungin
varhaiskasvatusyksiköiden kanssa. Varhaiskasvatusyksiköitä on kaupungissa
viisi. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla sekä kyselyllä.
Teemahaastattelu toteutettiin hankkeen lukukoordinaattorin roolissa
työskenteleville ja kysely suunnattiin Webropol -kyselynä varhaiskasvatuksen
opettajille. Teemahaastattelusta saatu aineisto litteroitiin ja analysointiin
luokittelemalla. Kyselyn vastauksia kuvattiin lukumäärin, prosenttiosuuksin ja
keskiarvoin. Tutkimuksen kaikki vastaukset käsiteltiin anonyymisti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin varhaiskasvatusta,
monilukutaitoa ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista kielten rikasta
maailmaa sekä lukukulttuuria. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä
käsiteltiin myös lapsen kielen kehitystä ja kehityspsykologiaa lapsen kielen
kehityksen lähtökohtana.
Opinnäytetyön tulosten perusteella lukemisen edistämistä pidettiin tärkeänä
osana varhaiskasvatuksen arkea. Hankkeen aikana lukemista edistettiin
varhaiskasvatuksen arjessa aktiivisemmin kuin ennen hankkeen alkua.
Lukemisen edistämiseksi sekä lukukulttuurin vahvistamiseksi käytettiin
erilaisia menetelmiä sekä medialukulaitteita. Näitä menetelmiä olivat mm.
kirjojen lukeminen ja kuvittaminen, lorut, sadutus sekä äänisatujen
kuunteleminen.
Lukemisen edistämistä tuettiin huomioimalla monilukutaito ja lukuhetket osana
toiminnan suunnittelua. Lukemista edistettiin huomioimalla lasten
mielenkiinnon kohteet. Lasten lukuintoa vahvistettiin muokkaamalla
oppimisympäristöä ja panostamalla materiaalin saatavuuteen ryhmätilassa.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, monilukutaito, lukukulttuuri, lukemisen
edistäminen
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Lukeva Varkaus -hankkeen toteutumista
Varkauden kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä. Tavoitteena oli saada
selville varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja mielipiteitä hankkeesta
sekä lukukoordinaattoreiden roolista ja vastuusta hankkeen toteutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Varkauden kaupungin
varhaiskasvatusyksiköiden kanssa. Varhaiskasvatusyksiköitä on kaupungissa
viisi. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla sekä kyselyllä.
Teemahaastattelu toteutettiin hankkeen lukukoordinaattorin roolissa
työskenteleville ja kysely suunnattiin Webropol -kyselynä varhaiskasvatuksen
opettajille. Teemahaastattelusta saatu aineisto litteroitiin ja analysointiin
luokittelemalla. Kyselyn vastauksia kuvattiin lukumäärin, prosenttiosuuksin ja
keskiarvoin. Tutkimuksen kaikki vastaukset käsiteltiin anonyymisti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin varhaiskasvatusta,
monilukutaitoa ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteista kielten rikasta
maailmaa sekä lukukulttuuria. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä
käsiteltiin myös lapsen kielen kehitystä ja kehityspsykologiaa lapsen kielen
kehityksen lähtökohtana.
Opinnäytetyön tulosten perusteella lukemisen edistämistä pidettiin tärkeänä
osana varhaiskasvatuksen arkea. Hankkeen aikana lukemista edistettiin
varhaiskasvatuksen arjessa aktiivisemmin kuin ennen hankkeen alkua.
Lukemisen edistämiseksi sekä lukukulttuurin vahvistamiseksi käytettiin
erilaisia menetelmiä sekä medialukulaitteita. Näitä menetelmiä olivat mm.
kirjojen lukeminen ja kuvittaminen, lorut, sadutus sekä äänisatujen
kuunteleminen.
Lukemisen edistämistä tuettiin huomioimalla monilukutaito ja lukuhetket osana
toiminnan suunnittelua. Lukemista edistettiin huomioimalla lasten
mielenkiinnon kohteet. Lasten lukuintoa vahvistettiin muokkaamalla
oppimisympäristöä ja panostamalla materiaalin saatavuuteen ryhmätilassa.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, monilukutaito, lukukulttuuri, lukemisen
edistäminen