Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Nimisuojilla nostetta ruokamatkailuun! - EU:n nimisuojajärjestelmän hyödyntäminen Suomen ruokamatkailun edistämiseksi
Laine, Iina (2013)
Laine, Iina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613231
Tiivistelmä
Vastakohtana globaalille elintarvikekaupalle on syntynyt uutta kiinnostusta sellaisia paikallisesti tuotettuja tuotteita kohtaan, joiden alkuperä tunnetaan. Kuluttajat kokevat paikallisen tuotannon olevan tae tuotteen alkuperäisyydestä, raaka-aineista, valmistusmenetelmistä sekä tuotteen aistittavista ominaisuuksista. Kiinnostuksen myötä myös kysyntä Euroopan unionin nimisuojattuja tuotteita kohtaan on maailmalla kasvavaa.
EU:n nimisuojajärjestelmä on vuodesta 1992 lähtien käytössä ollut merkintäjärjestelmä, joka on voimassa kaikissa Euroopan unionin maissa. Yleisesti suojaus koskee tuotteita, joita on vuosikausien ajan valmistettu perinteisen valmistusmenetelmän mukaan tai tietyllä maantieteellisellä alueella. Euroopassa on nimisuojattu yhteensä yli tuhat tuotetta, joista Suomessa suojattuja tuotteita on yhdeksän.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko Suomessa kannattavaa panostaa nimisuojajärjestelmän edistämiseen ja suojauksen hakemiseen suomalaisille elintarvikkeille. Lisäksi tavoitteena on tutkia mistä lähteistä Suomeen saapuvat kansainväliset matkailijat saavat tietoa suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista. Näiden tutkimuskohteiden pohjalta tarkoituksena on kartoittaa keinoja, joiden avulla nimisuojajärjestelmää voidaan hyödyntää tehokkaammin Suomen ruokamatkailun kehittämisessä ja joiden avulla suomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta voidaan kehittää.
Ennen varsinaisen tutkimuksen toteuttamista tehtiin esitutkimus, jossa haastateltiin suomalaisia nimisuojajärjestelmän ja/tai matkailun asiantuntijoita. Haastatteluaineistoa hyödynnettiin työn tietoperustassa sekä tutkimustulosten syventämisessä. Työn tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2013 kvantitatiivista tutkimusotetta mukaillen kyselynä, johon osallistui 41 vastaajaa 15 maasta.
Tuloksista kävi ilmi, että kansainväliset matkailijat pitävät suomalaista ruokakulttuuria ensisijaisesti terveellisenä ja laadukkaana, mutta tuntemattomana. Nimisuojamerkinnät ovat niin ikään heikosti tunnettuja. Suomen ei ole kannattavaa tehdä erityisiä toimenpiteitä nimisuojajärjestelmän edistämiseksi. Sen sijaan on panostettava ruokakulttuurin tunnettuuden lisäämiseen ja hyödyntää olemassa olevia nimisuojattuja tuotteita ruokakulttuurin markkinoinnin tukena.
EU:n nimisuojajärjestelmä on vuodesta 1992 lähtien käytössä ollut merkintäjärjestelmä, joka on voimassa kaikissa Euroopan unionin maissa. Yleisesti suojaus koskee tuotteita, joita on vuosikausien ajan valmistettu perinteisen valmistusmenetelmän mukaan tai tietyllä maantieteellisellä alueella. Euroopassa on nimisuojattu yhteensä yli tuhat tuotetta, joista Suomessa suojattuja tuotteita on yhdeksän.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko Suomessa kannattavaa panostaa nimisuojajärjestelmän edistämiseen ja suojauksen hakemiseen suomalaisille elintarvikkeille. Lisäksi tavoitteena on tutkia mistä lähteistä Suomeen saapuvat kansainväliset matkailijat saavat tietoa suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista. Näiden tutkimuskohteiden pohjalta tarkoituksena on kartoittaa keinoja, joiden avulla nimisuojajärjestelmää voidaan hyödyntää tehokkaammin Suomen ruokamatkailun kehittämisessä ja joiden avulla suomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta voidaan kehittää.
Ennen varsinaisen tutkimuksen toteuttamista tehtiin esitutkimus, jossa haastateltiin suomalaisia nimisuojajärjestelmän ja/tai matkailun asiantuntijoita. Haastatteluaineistoa hyödynnettiin työn tietoperustassa sekä tutkimustulosten syventämisessä. Työn tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2013 kvantitatiivista tutkimusotetta mukaillen kyselynä, johon osallistui 41 vastaajaa 15 maasta.
Tuloksista kävi ilmi, että kansainväliset matkailijat pitävät suomalaista ruokakulttuuria ensisijaisesti terveellisenä ja laadukkaana, mutta tuntemattomana. Nimisuojamerkinnät ovat niin ikään heikosti tunnettuja. Suomen ei ole kannattavaa tehdä erityisiä toimenpiteitä nimisuojajärjestelmän edistämiseksi. Sen sijaan on panostettava ruokakulttuurin tunnettuuden lisäämiseen ja hyödyntää olemassa olevia nimisuojattuja tuotteita ruokakulttuurin markkinoinnin tukena.