Sosiaalinen media ravintolatoiminnan tukena
Hahle, Mira (2013)
Hahle, Mira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713429
Tiivistelmä
Tällä hetkellä kuluttajat lukevat ja kirjoittavat sosiaalisen median eri kanaviin enemmän kuin koskaan aiemmin. Tästä syystä myös ravintoloiden tulee olla enemmän läsnä siellä missä sen asiakkaatkin ovat. Sosiaalinen media toimii parhaimmillaan tukena asiakas-palvelussa, tuotekehityksessä sekä asiakassuhdehallinnassa.
Tämän opinnäytetyön avulla on tehty ravintola Maculle toimeksiantona Facebook-sivut sekä ohjeistus henkilökunnalle sivujen käyttöä varten. Ohjeistuksesta tehtiin tätä opin-näytetyötä varten laajemmat ohjeistukset, jotka on kirjoitettu koskemaan kaikkia Royal Ravintoloiden ravintolayksiköitä. Ohjeet eivät ole viralliset Royal Ravintoloiden sosiaa-lisen median ohjeistukset, vaan ehdotus yritykselle millainen ohjeistus voisi olla.
Ohjeistuksen keskeisimmät aiheet käsittelevät asiakaspalautteen käsittelyä sosiaalisen median kanavissa, sisällön tuottamista näihin kanaviin sekä erityisesti sosiaalisen median toimien suunnittelua sekä mittaamista.
Kirjoittajan tekemän tutkimuksen perusteella havaittiin, että parhaana ja mielenkiintoisimpana tuotettuna sisältönä kuluttajat pitävät kuvia, videoita, tarinankerrontaa sekä henkilökunnan esittelyä. Kaikki nämä erilaiset keinot otettiin käyttöön Macun Facebook-sivuja suunniteltaessa ja toteutettaessa. Sivujen tekninen toteutus onnistui halu-tunlaisesti, mutta Macun Facebook-sivujen löydettävyys vaatii työtä vielä tämän opinnäyteyö projektin jälkeenkin.
Tämän opinnäytetyön avulla on tehty ravintola Maculle toimeksiantona Facebook-sivut sekä ohjeistus henkilökunnalle sivujen käyttöä varten. Ohjeistuksesta tehtiin tätä opin-näytetyötä varten laajemmat ohjeistukset, jotka on kirjoitettu koskemaan kaikkia Royal Ravintoloiden ravintolayksiköitä. Ohjeet eivät ole viralliset Royal Ravintoloiden sosiaa-lisen median ohjeistukset, vaan ehdotus yritykselle millainen ohjeistus voisi olla.
Ohjeistuksen keskeisimmät aiheet käsittelevät asiakaspalautteen käsittelyä sosiaalisen median kanavissa, sisällön tuottamista näihin kanaviin sekä erityisesti sosiaalisen median toimien suunnittelua sekä mittaamista.
Kirjoittajan tekemän tutkimuksen perusteella havaittiin, että parhaana ja mielenkiintoisimpana tuotettuna sisältönä kuluttajat pitävät kuvia, videoita, tarinankerrontaa sekä henkilökunnan esittelyä. Kaikki nämä erilaiset keinot otettiin käyttöön Macun Facebook-sivuja suunniteltaessa ja toteutettaessa. Sivujen tekninen toteutus onnistui halu-tunlaisesti, mutta Macun Facebook-sivujen löydettävyys vaatii työtä vielä tämän opinnäyteyö projektin jälkeenkin.