Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Seksuaalisen häirinnän ilmeneminen hotelli- ja ravintola-alalla

Pulksten, Sanna; Paaja, Sara (2013)

Avaa tiedosto
Paaja_Sara_ja_Pulksten_Sanna.pdf (837.3Kt)
Lataukset: 


Pulksten, Sanna
Paaja, Sara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513005
Tiivistelmä
Raportin tavoitteena on kartoittaa seksuaalisen häirinnän yleisyyttä ja ilmenemistä ho-telli- ja ravintola-alalla. Alatutkimusongelmina on miten seksuaalinen häirintä ilmenee erilaisissa alan yrityksissä ja miten hotelli- ja ravintola-alalla suhtaudutaan siihen.

Seksuaalinen häirintä on laissa kiellettyä, sillä se on työpaikkakiusaamista. Seksuaalinen häirintä on luonteeltaan aina yhdensuuntaista ja ei-toivottua ja kokemus on aina subjek-tiivinen. Seksuaalinen häirintä voi esiintyä esim. härskeinä vitseinä, vihjailuina tai liikana tuttavallisuutena ja se voi olla myös vallankäytön väline. Vaikka häirintää esiintyy työ-paikoilla, ei kanteita useinkaan nosteta. Koska häirintä ilmenee kohteen oman mielipi-teen pohjalta, eri ihmiset voivat tulkita eri asiat häirinnäksi.

Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena anonyymisti Webropol-ohjelmalla kesän 2012 aikana englanniksi ja suomeksi alaan liittyvillä sosiaalisen median kanavilla. Tutkimukseen osallistui kokonaisuudessaan 110 vastaajaa. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat hotelli- ja ravintolalla Suomessa työskentelevät.

Tutkimuksen mukaan seksuaalista häirintää tapahtuu eniten asiakkaiden taholta, ja se on usein ulkonäön kommentointia, vitsailua ja ehdottelua. Tämä koettiin ongelmalliseksi, eivätkä vastaajat tienneet mihin hyvän asiakaspalvelun raja pitäisi vetää. Toinen yleinen ilmenemismuoto on työntekijöiden välinen vitsailu ja flirtti, joka on määriteltävissä häirinnäksi, vain jos jompikumpi osapuoli kokee sen ahdistavaksi.

Seksuaalista häirintää oli kokenut 26 vastaajaa 110:stä, mutta huomattavasti useampi kertoi kokeneensa esimerkiksi vihjailua ja seksuaalisia ehdotuksia, mutta eivät kokeneet niitä häiritseviksi. Vastaajien mukaan seksuaalinen häirintä on yleistä hotelli- ja ravintola-alalla, muttei sen yleisempää kuin muilla aloilla.

Koska seksuaalinen häirintä on aina tapauskohtaista, on myös seksuaalisen häirinnän ehkäisy haasteellista. Olisi hyvä, että kaikki hotelli- ja ravintola-alan yritykset suunnitte-lisivat edes karkeita toimintamalleja seksuaalisen häirinnän varalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste