Työn imua johtamisella : henkilöstötutkimus siivousalan yritykselle
Nurmi, Heidi (2013)
Nurmi, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811356
Tiivistelmä
Henkilöstö on yrityksen tärkeimpiä voimavaroja, ja henkilöstön hyvinvointiin panostaminen voi olla jopa kasvun edellytys palvelualan yritykselle. Pienten yritysten on kuitenkin vaikeaa kilpailla työnantajamarkkinoilla pienemmistä resursseistaan johtuen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä pienyrityksen kanssa, joka tarjoaa kotiapu- ja siivouspalveluita Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä. Yrityksen asiakaskunta on kasvanut nopeasti muutaman vuoden aikana, mutta haasteena on ollut motivoituneen ja osaavan henkilöstön rekrytoinnissa ja sitouttamisessa yritykseen. Tästä syystä yrityksessä päätettiin teettää työhyvinvointiin ja –ilmapiiriin liittyvä henkilöstötutkimus. Tutkimuskysymykset olivat: Miten työntekijä itse, kollegat ja johto voivat parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja työyhteisön ilmapiiriä? Mitkä tekijät tukevat ja mitkä haittaavat työntekijöiden työssä viihtymistä?
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla henkilöstön hyvinvointia voitaisiin parantaa. Koska johtajat ja esimiehet ovat merkittävässä roolissa työntekijöiden hyvinvoinnin kehittämisessä, teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin siihen, miten organisaatioiden johto ja esimiehet voivat edistää työntekijöiden työn imun kokemuksia. Työn imun ja johtamisen yhteyttä tarkasteltiin hyvinvoinnin, tiedon, oikeudenmukaisuuden ja osallistamisen näkökulmista.
Henkilöstötutkimus toteutettiin kirjallisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeessa oli kaikkiaan 19 kysymystä, joista kymmenen oli suljettuja kysymyksiä ja yhdeksän avoimia kysymyksiä. Koska yrityksessä työskentelee suomalaisia ja ulkomaalaisia työntekijöitä, kysely toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi. Tutkimustulokset yhdistettiin, analysoitiin ja raportoitiin suomeksi.
Henkilöstötutkimuksen vastausten perusteella suurin osa yrityksen työntekijöistä kokee itsensä uupuneeksi vähintään kerran viikossa, mutta työhön ryhdytään usein tai jatkuvasti innostuneena. Tutkimuksen avulla löydettiin useita kehittämiskohteita yrityksessä, kuten töiden aikatauluttaminen ja asiakaskohteisiin liittyvät työohjeet. Jos yrityksen johto pystyy vähentämään työssä kuormittavia tekijöitä ja lisäämään voimavaroja tuovia tekijöitä, työntekijöiden työhyvinvointi todennäköisesti paranee ja työn imun kokemukset lisääntyvät.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä pienyrityksen kanssa, joka tarjoaa kotiapu- ja siivouspalveluita Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä. Yrityksen asiakaskunta on kasvanut nopeasti muutaman vuoden aikana, mutta haasteena on ollut motivoituneen ja osaavan henkilöstön rekrytoinnissa ja sitouttamisessa yritykseen. Tästä syystä yrityksessä päätettiin teettää työhyvinvointiin ja –ilmapiiriin liittyvä henkilöstötutkimus. Tutkimuskysymykset olivat: Miten työntekijä itse, kollegat ja johto voivat parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja työyhteisön ilmapiiriä? Mitkä tekijät tukevat ja mitkä haittaavat työntekijöiden työssä viihtymistä?
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla henkilöstön hyvinvointia voitaisiin parantaa. Koska johtajat ja esimiehet ovat merkittävässä roolissa työntekijöiden hyvinvoinnin kehittämisessä, teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin siihen, miten organisaatioiden johto ja esimiehet voivat edistää työntekijöiden työn imun kokemuksia. Työn imun ja johtamisen yhteyttä tarkasteltiin hyvinvoinnin, tiedon, oikeudenmukaisuuden ja osallistamisen näkökulmista.
Henkilöstötutkimus toteutettiin kirjallisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeessa oli kaikkiaan 19 kysymystä, joista kymmenen oli suljettuja kysymyksiä ja yhdeksän avoimia kysymyksiä. Koska yrityksessä työskentelee suomalaisia ja ulkomaalaisia työntekijöitä, kysely toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi. Tutkimustulokset yhdistettiin, analysoitiin ja raportoitiin suomeksi.
Henkilöstötutkimuksen vastausten perusteella suurin osa yrityksen työntekijöistä kokee itsensä uupuneeksi vähintään kerran viikossa, mutta työhön ryhdytään usein tai jatkuvasti innostuneena. Tutkimuksen avulla löydettiin useita kehittämiskohteita yrityksessä, kuten töiden aikatauluttaminen ja asiakaskohteisiin liittyvät työohjeet. Jos yrityksen johto pystyy vähentämään työssä kuormittavia tekijöitä ja lisäämään voimavaroja tuovia tekijöitä, työntekijöiden työhyvinvointi todennäköisesti paranee ja työn imun kokemukset lisääntyvät.