dc.contributor.author | Nurmi, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2013-06-07T11:51:11Z | |
dc.date.available | 2013-06-07T11:51:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013052811356 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/62485 | |
dc.description.abstract | Henkilöstö on yrityksen tärkeimpiä voimavaroja, ja henkilöstön hyvinvointiin panostaminen voi olla jopa kasvun edellytys palvelualan yritykselle. Pienten yritysten on kuitenkin vaikeaa kilpailla työnantajamarkkinoilla pienemmistä resursseistaan johtuen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä pienyrityksen kanssa, joka tarjoaa kotiapu- ja siivouspalveluita Uudellamaalla ja Kanta-Hämeessä. Yrityksen asiakaskunta on kasvanut nopeasti muutaman vuoden aikana, mutta haasteena on ollut motivoituneen ja osaavan henkilöstön rekrytoinnissa ja sitouttamisessa yritykseen. Tästä syystä yrityksessä päätettiin teettää työhyvinvointiin ja –ilmapiiriin liittyvä henkilöstötutkimus. Tutkimuskysymykset olivat: Miten työntekijä itse, kollegat ja johto voivat parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja työyhteisön ilmapiiriä? Mitkä tekijät tukevat ja mitkä haittaavat työntekijöiden työssä viihtymistä?
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla henkilöstön hyvinvointia voitaisiin parantaa. Koska johtajat ja esimiehet ovat merkittävässä roolissa työntekijöiden hyvinvoinnin kehittämisessä, teoriaosuudessa perehdyttiin tarkemmin siihen, miten organisaatioiden johto ja esimiehet voivat edistää työntekijöiden työn imun kokemuksia. Työn imun ja johtamisen yhteyttä tarkasteltiin hyvinvoinnin, tiedon, oikeudenmukaisuuden ja osallistamisen näkökulmista.
Henkilöstötutkimus toteutettiin kirjallisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeessa oli kaikkiaan 19 kysymystä, joista kymmenen oli suljettuja kysymyksiä ja yhdeksän avoimia kysymyksiä. Koska yrityksessä työskentelee suomalaisia ja ulkomaalaisia työntekijöitä, kysely toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi. Tutkimustulokset yhdistettiin, analysoitiin ja raportoitiin suomeksi.
Henkilöstötutkimuksen vastausten perusteella suurin osa yrityksen työntekijöistä kokee itsensä uupuneeksi vähintään kerran viikossa, mutta työhön ryhdytään usein tai jatkuvasti innostuneena. Tutkimuksen avulla löydettiin useita kehittämiskohteita yrityksessä, kuten töiden aikatauluttaminen ja asiakaskohteisiin liittyvät työohjeet. Jos yrityksen johto pystyy vähentämään työssä kuormittavia tekijöitä ja lisäämään voimavaroja tuovia tekijöitä, työntekijöiden työhyvinvointi todennäköisesti paranee ja työn imun kokemukset lisääntyvät. | fi |
dc.description.abstract | Work engagement with leadership : personnel survey for a cleaning company
Human resources are one of the most important resources of a company. Investing in the well-being of employees can even be a prerequisite for a company working in service sector. However, it is difficult for small companies to compete in the employer market with their limited resources.
This thesis was done in cooperation with a small company offering home help and cleaning services in Uusimaa and Kanta-Häme, Finland. The customer base of the company has grown rapidly during the past couple of years, but it has been challenging to recruit and create commitment in motivated and competent employees. Therefore, the company decided to commission a personnel survey on occupational well-being and work atmosphere. The research questions were: How can an individual, a colleagues and the management improve the occupational well-being of the employees and the work atmosphere of the work community? Which factors affect positively and which negatively to employees’ job satisfaction?
The goal of the research was to find ways in which the well-being of the personnel could be improved. Because managers have a prominent role in advancing the occupational well-being of their employees, the theory part focused on how management can support the employees’ experiences of work engagement. The relationship between work engagement and management was examined from the perspectives of well-being, information, fairness and involvement.
The personnel survey was executed as a written survey. In the survey form, there were altogether 19 questions of which ten were closed questions and nine open questions. Because the company has Finnish and foreign employees, the survey was implemented in both Finnish and English. The survey results were combined, analyzed and reported in Finnish.
Based on the survey results, most of the company employees feel exhausted at least once a week, but all employees begin work often or continuously with enthusiasm. In the survey, several areas of development were identified, like work scheduling and work guidelines. If the management can reduce stress factors and increase resource factors, the well-being of the employees will most likely increase and the experiences of work engagement become more common. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Työn imua johtamisella : henkilöstötutkimus siivousalan yritykselle | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/268 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | työn imu | fi |
dc.subject.ysa | johtaminen | fi |
dc.subject.ysa | esimiestyö | fi |
dc.subject.ysa | työhyvinvointi | fi |
dc.subject.ysa | siivousala | fi |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | henkilöstötutkimus | |
dc.subject.keyword | henkilöstön hyvinvointi | |
dc.subject.keyword | työn imu | |
dc.subject.keyword | johtaminen | |
dc.subject.keyword | esimiestyö | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |