Perehdyttäminen paikallispankissa : Perehdyttäjän opas
Ormala, Elina (2013)
Ormala, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perehdyttämisen nykytilaa paikallispankissa. Työn tavoitteena oli selvittää perehdyttämisprosessiin mahdollisesti sisältyvät ongelmat sekä ennestään hyvin toimivat ratkaisut. Tavoitteena oli saada aikaiseksi paikallispankin kaikille konttoreille yhtenäinen ja toimiva perehdyttäjän opas.
Työn teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisprosessia yleisellä tasolla ja paikallispankissa. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä eri vaiheita perehdyttämisprosessiin kuuluu ja mitä kyseiset vaiheet sisältävät. Teorian avulla muodostettiin käsitys siitä mitä on hyvä perehdyttäminen ja mitä sillä voidaan saavuttaa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2013 kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelukysymysten avulla. Haastattelukysymykset lähetettiin sähköpostin välityksellä paikallispankin uusimmille työntekijöille. Otanta koski yhteensä yhdeksää henkilöä, joista neljä vastasi kysymyksiin määräaikaan mennessä.
Tutkimuksessa selvisi, että perehdyttämisessä oli suuria eroja eri konttoreiden kesken. Yhdessä tapauksessa prosessi vaikutti jo ennestään toimivan lähes teoriaosuuden osoittamalla hyvällä tavalla. Muissa tapauksissa sen sijaan oli kaikissa vielä selkeästi jotakin parannettavaa. Kukaan tutkimukseen osallistuneista ei pitänyt perehdyttämisprosessiaan täysin epäonnistuneena, mutta selkeämpää perehdyttämistä olisi kaivattu. Paikallispankissa tulisikin jatkossa enemmän kiinnittää huomiota siihen missä tilanteessa uusi työntekijä aloittaa, jotta miehitys on riittävä. Lisäksi jokaisella uudella työntekijällä tulisi jatkossa olla selkeästi oma perehdyttäjä, josta konttoreissa olisi sovittu jo hyvissä ajoin ennen uuden työntekijän ensimmäistä työpäivää.
Työn teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisprosessia yleisellä tasolla ja paikallispankissa. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä eri vaiheita perehdyttämisprosessiin kuuluu ja mitä kyseiset vaiheet sisältävät. Teorian avulla muodostettiin käsitys siitä mitä on hyvä perehdyttäminen ja mitä sillä voidaan saavuttaa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2013 kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelukysymysten avulla. Haastattelukysymykset lähetettiin sähköpostin välityksellä paikallispankin uusimmille työntekijöille. Otanta koski yhteensä yhdeksää henkilöä, joista neljä vastasi kysymyksiin määräaikaan mennessä.
Tutkimuksessa selvisi, että perehdyttämisessä oli suuria eroja eri konttoreiden kesken. Yhdessä tapauksessa prosessi vaikutti jo ennestään toimivan lähes teoriaosuuden osoittamalla hyvällä tavalla. Muissa tapauksissa sen sijaan oli kaikissa vielä selkeästi jotakin parannettavaa. Kukaan tutkimukseen osallistuneista ei pitänyt perehdyttämisprosessiaan täysin epäonnistuneena, mutta selkeämpää perehdyttämistä olisi kaivattu. Paikallispankissa tulisikin jatkossa enemmän kiinnittää huomiota siihen missä tilanteessa uusi työntekijä aloittaa, jotta miehitys on riittävä. Lisäksi jokaisella uudella työntekijällä tulisi jatkossa olla selkeästi oma perehdyttäjä, josta konttoreissa olisi sovittu jo hyvissä ajoin ennen uuden työntekijän ensimmäistä työpäivää.