Luonnontuotteet osana kestävää elämäntapaa
Jussila, Lauri (2013)
Jussila, Lauri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin luonnontuotteita, jotka ovat olennainen osa kestävää elämäntapaa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli jyväskyläläinen osuuskunta, joka pyrkii ajamaan kestävän kehityksen asiaa edistämällä luonnontuotteiden käyttöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia luonnontuotealaa ja sen mahdollisuuksia kartoittamalla ihmisten mielipiteitä, suhtautumista luonnontuotteisiin sekä tuotteiden ympärillä pyörivää kaupankäyntiä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa painotettiin määrällisiä menetelmiä, mutta myös laadulliset otettiin huomioon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmalla tehtyjä kyselyitä. Kyselyitä oli kaksi, joista toinen oli suunnattu kuluttajille ja toinen puolestaan yrittäjille. Kyselyt suoritettiin helmi-maaliskuussa 2013.
Teoriapuolella on jaoteltu ja esitelty erilaisia luonnosta peräisin olevia tuotteita ja tuotu esiin näiden hyötynäkökulmia. Lisäksi esitellään tuotteisiin liittyvää ympäristömerkintää.
Tutkimuksen mukaan tuotteiden ja palveluiden ostopäätös riippuu eniten tuotteen laadusta, hinnasta ja omasta kokemuksesta. Ympäristömerkkejä pidettiin tärkeimpänä ympäristöystävällisen tuotteen tuntomerkkinä. Vastausten perusteella naiset ovat miehiä enemmän kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista. Jotkut kuluttajat kaipasivat lisää lähituotteita.
Opinnäytetyön tutkimuksessa painotettiin määrällisiä menetelmiä, mutta myös laadulliset otettiin huomioon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmalla tehtyjä kyselyitä. Kyselyitä oli kaksi, joista toinen oli suunnattu kuluttajille ja toinen puolestaan yrittäjille. Kyselyt suoritettiin helmi-maaliskuussa 2013.
Teoriapuolella on jaoteltu ja esitelty erilaisia luonnosta peräisin olevia tuotteita ja tuotu esiin näiden hyötynäkökulmia. Lisäksi esitellään tuotteisiin liittyvää ympäristömerkintää.
Tutkimuksen mukaan tuotteiden ja palveluiden ostopäätös riippuu eniten tuotteen laadusta, hinnasta ja omasta kokemuksesta. Ympäristömerkkejä pidettiin tärkeimpänä ympäristöystävällisen tuotteen tuntomerkkinä. Vastausten perusteella naiset ovat miehiä enemmän kiinnostuneita tuotteiden ympäristövaikutuksista. Jotkut kuluttajat kaipasivat lisää lähituotteita.