INTTRA-PORTAALIN KÄYTTÖÖNOTON HYÖDYT JA HAITAT CASE: NORILSK NICKEL HARJAVALTA OY
Heino, Mika (2013)
Heino, Mika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011959
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin Norilsk Nickel Harjavalta Oy:lle, joka on Harjavallassa toimiva venäläisomistuksessa oleva metalliteollisuuden yritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kannattaisiko yrityksen ottaa käyttöönsä Inttra-portaali vientitoimintaa harjoittaessaan. Aihetta lähestyttiin seuraavilla tutkimuskysymyksillä: Mikä on Inttra-portaali ja mitä sen käyttöönotto mahdollisesti vaatii? Millä tavoin ohjelma voisi hyödyttää Norilsk Nickel Harjavalta Oy:tä? Mitkä varustamot käyttävät Inttra-portaalia toiminnassaan? Mitä mieltä Inttra-portaalin jo käyttöönsä ottaneet yritykset ovat ohjelmasta? Onko olemassa muita vastaavien palveluiden tarjoajia?
Työn teoreettisessa osiossa käsiteltiin Inttra-portaalia, muita internetissä toimivia vientiportaaleja, huolitsijoiden roolia merikuljetuksissa, sekä vientidokumentaatiota. Työn empiirisessä osuudessa taas haastateltiin Inttra-portaalin käyttöönottoa harkinnutta kansainvälistä kauppaa harjoittavaa yritystä, sekä kahta huolitsijaa. Inttra-portaalin toivottiin helpottavan konossementin hyväksymisprosessia, minkä vuoksi myös Norilsk Nickel Harjavalta Oy:ssä konossementtien korjaamiseen kuluva työaika pyrittiin selvittämään.
Tutkimusmenetelmänä teoriaosuutta tehtäessä käytettiin pöytätutkimusta. Empiirisessä osuudessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää suorittamalla puolistrukturoidut haastattelut kahdelle huolitsijalle ja yhdelle kansainvälistä kauppaa harjoittavalle yritykselle. Konossementtien korjaamiseen kuluvaa työaikaa Norilsk Nickel Harjavalta Oy:ssä selvitettiin seurantatutkimuksella, jonka täyttämiseen osallistui kolme yrityksen palveluksessa olevaa vientiassistenttia kahden viikon ajan.
Tuloksien perusteella Inttra-portaali on nykyaikainen vientitoimintaa helpottava järjestelmä, joka tarjoaa useita sovelluksia vientiyritysten käyttöön. Tutkimustulosten perusteella Inttra-portaalin käyttöönotto olisi kannattavaa Norilsk Nickel Harjavalta Oy:lle, koska se tarjoaa useita ohjelmia ja sovelluksia, jotka ovat yrityksen harjoittaman liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä ja prosessia helpottavia. Ohjelman tuottamasta ajansäästöstä ei kuitenkaan voida seurantatutkimuksen lyhyen seuranta ajanjakson vuoksi päästä varmuuteen.
Työn teoreettisessa osiossa käsiteltiin Inttra-portaalia, muita internetissä toimivia vientiportaaleja, huolitsijoiden roolia merikuljetuksissa, sekä vientidokumentaatiota. Työn empiirisessä osuudessa taas haastateltiin Inttra-portaalin käyttöönottoa harkinnutta kansainvälistä kauppaa harjoittavaa yritystä, sekä kahta huolitsijaa. Inttra-portaalin toivottiin helpottavan konossementin hyväksymisprosessia, minkä vuoksi myös Norilsk Nickel Harjavalta Oy:ssä konossementtien korjaamiseen kuluva työaika pyrittiin selvittämään.
Tutkimusmenetelmänä teoriaosuutta tehtäessä käytettiin pöytätutkimusta. Empiirisessä osuudessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää suorittamalla puolistrukturoidut haastattelut kahdelle huolitsijalle ja yhdelle kansainvälistä kauppaa harjoittavalle yritykselle. Konossementtien korjaamiseen kuluvaa työaikaa Norilsk Nickel Harjavalta Oy:ssä selvitettiin seurantatutkimuksella, jonka täyttämiseen osallistui kolme yrityksen palveluksessa olevaa vientiassistenttia kahden viikon ajan.
Tuloksien perusteella Inttra-portaali on nykyaikainen vientitoimintaa helpottava järjestelmä, joka tarjoaa useita sovelluksia vientiyritysten käyttöön. Tutkimustulosten perusteella Inttra-portaalin käyttöönotto olisi kannattavaa Norilsk Nickel Harjavalta Oy:lle, koska se tarjoaa useita ohjelmia ja sovelluksia, jotka ovat yrityksen harjoittaman liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä ja prosessia helpottavia. Ohjelman tuottamasta ajansäästöstä ei kuitenkaan voida seurantatutkimuksen lyhyen seuranta ajanjakson vuoksi päästä varmuuteen.