Käytettävyyden kehittämisen ulkoistaminen ohjelmistoyrityksissä
Partanen, Simo (2013)
Partanen, Simo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513099
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mediatoimisto Almond Oy. Mediatoimisto Almond Oy on Keski-Suomessa sijaitseva digitaalimarkkinointiin ja käytettävyyspalveluihin erikoistunut yritys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka Mediatoimisto Almond Oy voisi kehittää käytettävyyspalveluitaan ohjelmistoyrityksille paremmin sopiviksi. Tutkimus toteutettiin lähettämällä Internet-kyselylomake keskisuomalaisille ja pirkanmaalaisille pienille ja
keskisuurille ohjelmistoyrityksille sekä toteuttamalla muutamia yrityshaastatteluita keskisuomalaisissa ohjelmistoyrityksissä.
Tutkimuksissa havaittiin seuraavia asioita, joita Mediatoimisto Almond Oy voi käyttää käytettävyyspalveluidensa kehittämiseksi. Useat ohjelmistoyritykset eivät tiedosta täysin käytettävyyspalveluiden sisältöä, joten käytettävyyspalveluiden sisällön julkituomiseen on syytä
panostaa.
Käytettävyyskoulutuspalvelua voitaisiin kehittää tarjoamalla erilaisia moduuleita, joista ohjelmistoyritykset voisivat räätälöidä tarvitsemansa ohjauksen mukaisen koulutuspaketin käytettävyysasioihin liittyen. Erityisesti visuaalisessa suunnittelussa on selkeää kysyntää koulutuspalveluille.
Mahdollisuus käyttää ostopalvelua, jossa käytettävyysasiantuntija kävisi säännöllisillä vierailuilla
ohjelmistoyrityksissä tekemässä käytettävyyskoulutusta ja asiantuntija-arviointia, herätti kiinnostusta pienten ja keskisuurten ohjelmistoyritysten keskuudessa.
Kehitysehdotusten käyttöönotto riippuu Mediatoimisto Almond Oy:n henkilöstöresursseista. Mainittujen kehitysehdotusten käyttöönotto vaatii runsaasti suunnittelutyötä ja aikaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka Mediatoimisto Almond Oy voisi kehittää käytettävyyspalveluitaan ohjelmistoyrityksille paremmin sopiviksi. Tutkimus toteutettiin lähettämällä Internet-kyselylomake keskisuomalaisille ja pirkanmaalaisille pienille ja
keskisuurille ohjelmistoyrityksille sekä toteuttamalla muutamia yrityshaastatteluita keskisuomalaisissa ohjelmistoyrityksissä.
Tutkimuksissa havaittiin seuraavia asioita, joita Mediatoimisto Almond Oy voi käyttää käytettävyyspalveluidensa kehittämiseksi. Useat ohjelmistoyritykset eivät tiedosta täysin käytettävyyspalveluiden sisältöä, joten käytettävyyspalveluiden sisällön julkituomiseen on syytä
panostaa.
Käytettävyyskoulutuspalvelua voitaisiin kehittää tarjoamalla erilaisia moduuleita, joista ohjelmistoyritykset voisivat räätälöidä tarvitsemansa ohjauksen mukaisen koulutuspaketin käytettävyysasioihin liittyen. Erityisesti visuaalisessa suunnittelussa on selkeää kysyntää koulutuspalveluille.
Mahdollisuus käyttää ostopalvelua, jossa käytettävyysasiantuntija kävisi säännöllisillä vierailuilla
ohjelmistoyrityksissä tekemässä käytettävyyskoulutusta ja asiantuntija-arviointia, herätti kiinnostusta pienten ja keskisuurten ohjelmistoyritysten keskuudessa.
Kehitysehdotusten käyttöönotto riippuu Mediatoimisto Almond Oy:n henkilöstöresursseista. Mainittujen kehitysehdotusten käyttöönotto vaatii runsaasti suunnittelutyötä ja aikaa.