Sisäisen viestinnän kehittäminen ISS Palvelut Oy:ssä
Neuvonen, Juuso (2013)
Neuvonen, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytilanne ja haasteet ISS Palvelut Oy:n Jyväskylän toimipisteen yhdessä kiinteistönhoitoyksikössä. Tutkimuksen taustalla toimi HEHKU-henkilöstökysely, joka oli osoittanut kehittämistarpeita yksikön sisäisessä viestinnässä. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään tarkemmin sisäisen viestinnän tilaa työntekijöiden ja esimiehen näkökulmasta sekä löytämään havaittuihin pulmiin ratkaisut.
Sisäinen viestintä on yksi organisaatioiden kriittinen menestystekijä, joka voi parhaassa tapauksessa olla suuri voimavara. Toimiva sisäinen viestintä sitouttaa henkilöstöä organisaatioon, ja sillä on suora yhteys myös työtyytyväisyyteen. Onnistunut sisäinen viestintä edellyttää suunnitelmallisuutta ja systemaattisuutta, aina sisällön muotoilusta oikean viestintäkanavan valintaan.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2013 yksilöhaastatteluina yksikön viidelle työntekijälle ja esimiehelle. Haastateltaviin työntekijöihin kuului palveluohjaaja, kaksi kiinteistönhoitajaa ja kaksi kiertävää työntekijää.
Haastatteluista selvisi, että sisäistä viestintää ei ole yksikössä kovin tarkkaan organisoitu, mutta siihen on syntynyt tiettyjä käytänteitä. Yksikön tärkeimmät viestintäkanavat ovat kasvokkain viestintä ja matkapuhelin. Viestintätyytyväisyys jakoi työntekijöiden mielipiteet ja eniten tietoa haluttiin erityisesti omaan työhön liittyvistä asioista. Kiinteistönhoitoyksikön esimiehen kanssa pidettiin kehi-tyspalaveri, jossa esitettiin tuloksista johdetut johtopäätökset ja kehitysehdotukset. Palaverissa päätettiin lähteä toteuttamaan viisi helposti käytäntöön siirrettävää kehitysehdotusta, joista tutkija teki vielä erilliset toteutuskuvaukset.
Sisäinen viestintä on yksi organisaatioiden kriittinen menestystekijä, joka voi parhaassa tapauksessa olla suuri voimavara. Toimiva sisäinen viestintä sitouttaa henkilöstöä organisaatioon, ja sillä on suora yhteys myös työtyytyväisyyteen. Onnistunut sisäinen viestintä edellyttää suunnitelmallisuutta ja systemaattisuutta, aina sisällön muotoilusta oikean viestintäkanavan valintaan.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2013 yksilöhaastatteluina yksikön viidelle työntekijälle ja esimiehelle. Haastateltaviin työntekijöihin kuului palveluohjaaja, kaksi kiinteistönhoitajaa ja kaksi kiertävää työntekijää.
Haastatteluista selvisi, että sisäistä viestintää ei ole yksikössä kovin tarkkaan organisoitu, mutta siihen on syntynyt tiettyjä käytänteitä. Yksikön tärkeimmät viestintäkanavat ovat kasvokkain viestintä ja matkapuhelin. Viestintätyytyväisyys jakoi työntekijöiden mielipiteet ja eniten tietoa haluttiin erityisesti omaan työhön liittyvistä asioista. Kiinteistönhoitoyksikön esimiehen kanssa pidettiin kehi-tyspalaveri, jossa esitettiin tuloksista johdetut johtopäätökset ja kehitysehdotukset. Palaverissa päätettiin lähteä toteuttamaan viisi helposti käytäntöön siirrettävää kehitysehdotusta, joista tutkija teki vielä erilliset toteutuskuvaukset.