Asiakastyytyväisyyskysely ja markkinointisuunnitelma : Brodeerauksia valmistavalle yritykselle
Matinaho, Niina (2013)
Matinaho, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113873
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin brodeerauksia valmistavan yrityksen toimeksiannosta asiakastyytyväisyyskysely. Kyselyssä mitattiin yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, brodeerauksiin, brodeerausohjelmiin, brodeerauksissa käytettyihin materiaaleihin ja toimituksiin. Kyselyn tulosten pohjalta tehtiin markkinointisuunnitelma tarkoituksena parantaa toimeksiantajan kannattavuutta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden kirjallisuutta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui yrityksen asiakkaille toteutetusta asiakastyytyväisyyskyselystä ja
markkinointisuunnitelmasta.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla, joka lähetettiin asiakkaille sähköpostin kautta linkkinä. Kyselyyn vastasi 36 asiakasta. Vastausprosentti oli 59 prosenttia. Yleisesti ottaen palaute oli positiivista,
mutta myös joitakin kehittämisehdotuksia saatiin. Vastaajista 69 prosenttia oli erittäin tyytyväisiä yrityksen asiakaspalveluun. Vastauksista ilmeni, että kotisivuja ja hinnastoa sekä tarjouspyyntökäytäntöä tulisi uudistaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten ja opinnäytetyössä käytetyn kirjallisuuden pohjalta tehtiin yritykselle markkinointisuunnitelma, jota se voi jatkossa käyttää liiketoimintansa tukena.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden kirjallisuutta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui yrityksen asiakkaille toteutetusta asiakastyytyväisyyskyselystä ja
markkinointisuunnitelmasta.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla, joka lähetettiin asiakkaille sähköpostin kautta linkkinä. Kyselyyn vastasi 36 asiakasta. Vastausprosentti oli 59 prosenttia. Yleisesti ottaen palaute oli positiivista,
mutta myös joitakin kehittämisehdotuksia saatiin. Vastaajista 69 prosenttia oli erittäin tyytyväisiä yrityksen asiakaspalveluun. Vastauksista ilmeni, että kotisivuja ja hinnastoa sekä tarjouspyyntökäytäntöä tulisi uudistaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausten ja opinnäytetyössä käytetyn kirjallisuuden pohjalta tehtiin yritykselle markkinointisuunnitelma, jota se voi jatkossa käyttää liiketoimintansa tukena.