Potilaan kokema hoitotyön laatu korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalla organisaation arvojen näkökulmasta
Pesonen-Simonen, Kati (2013)
Pesonen-Simonen, Kati
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113887
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Itä-Savon sairaanhoitopiirin korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalle. Tarkoituksena oli kuvata potilaan kokemusta hoitotyön laadusta organisaation arvojen näkökulmasta. Sairaanhoitopiirin arvot ovat hyvinvointi, osaaminen, luottamus ja vastuullisuus. Arvojen määrittely ja arviointi on osa laadunhallintaa organisaatiossa. Laatu voidaan määritellä kyvyksi täyttää asiakkaiden palveluntarve. Laadun kehittämisen edellytys on tieto toteutuneen toiminnan laadusta. Laatua tulee arvioida niin palvelun käyttäjien, maksajien kuin tuottajienkin näkökulmista. Tässä tutkimuksessa näkökulma oli potilaan.
Tässä opinnäytetyössä katsottiin kaikkien korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan ammattiryhmien kuuluvan henkilökuntaan ja osallistuvan hoitotyöhön. Poliklinikan henkilökunnan arvosisällöistä ja ai-kaisemmasta tiedosta johdettiin kysymyslomake, jossa oli 34 strukturoitua väittämää ja kaksi avointa kysymystä. Kysely toteutettiin kahden viikon aikana. Vastauksina palautui 66 lomaketta, vastausprosentti oli 39 %. Strukturoitu aineisto analysoitiin käyttäen SPSS- ja Microsoft Excel-taulukko-ohjelmaa. Avoimien kysymysten vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten perusteella korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan hoitotyön voidaan sanoa olevan laadukasta potilaan kokemana. Strukturoituihin väittämiin annettujen vastausten mukaan organisaation arvot toteutuivat yli 95-prosenttisesti (täysin samaa mieltä ja osittain samaa mieltä vaihtoehdot yhdistettynä). Hyvinvointi toteutui 93-prosenttisesti, osaaminen, luottamus ja vastuullisuus toteutuivat 96-prosenttisesti. Avoimien vastausten mukaan poliklinikkakäynnin kokonaiskuva oli 93-prosenttisesti myönteinen. Avoimien vastausten mukaan 5 % vastaajista koki poliklinikkakäynnin myönteiseksi puutteista huolimatta ja 2 % koki poliklinikkakäynnin kokonaiskuvan olleen kielteinen.
Tutkimustuloksista löytyy kehittämiskohteita jokaisen arvon sisältä. Tiedonsaantiin sairaudesta ja hoitovaihtoehdoista, ohjausmateriaalin monipuolisuuteen, potilaan mahdollisuuksiin osallistua hoitoa koskevaan päätöksentekoon ja hoidon toteuttamiseen yksityisyyttä kunnioittavasti on tulevaisuudessa syytä kiinnittää vielä enemmän huomiota.
Tässä opinnäytetyössä katsottiin kaikkien korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan ammattiryhmien kuuluvan henkilökuntaan ja osallistuvan hoitotyöhön. Poliklinikan henkilökunnan arvosisällöistä ja ai-kaisemmasta tiedosta johdettiin kysymyslomake, jossa oli 34 strukturoitua väittämää ja kaksi avointa kysymystä. Kysely toteutettiin kahden viikon aikana. Vastauksina palautui 66 lomaketta, vastausprosentti oli 39 %. Strukturoitu aineisto analysoitiin käyttäen SPSS- ja Microsoft Excel-taulukko-ohjelmaa. Avoimien kysymysten vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten perusteella korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan hoitotyön voidaan sanoa olevan laadukasta potilaan kokemana. Strukturoituihin väittämiin annettujen vastausten mukaan organisaation arvot toteutuivat yli 95-prosenttisesti (täysin samaa mieltä ja osittain samaa mieltä vaihtoehdot yhdistettynä). Hyvinvointi toteutui 93-prosenttisesti, osaaminen, luottamus ja vastuullisuus toteutuivat 96-prosenttisesti. Avoimien vastausten mukaan poliklinikkakäynnin kokonaiskuva oli 93-prosenttisesti myönteinen. Avoimien vastausten mukaan 5 % vastaajista koki poliklinikkakäynnin myönteiseksi puutteista huolimatta ja 2 % koki poliklinikkakäynnin kokonaiskuvan olleen kielteinen.
Tutkimustuloksista löytyy kehittämiskohteita jokaisen arvon sisältä. Tiedonsaantiin sairaudesta ja hoitovaihtoehdoista, ohjausmateriaalin monipuolisuuteen, potilaan mahdollisuuksiin osallistua hoitoa koskevaan päätöksentekoon ja hoidon toteuttamiseen yksityisyyttä kunnioittavasti on tulevaisuudessa syytä kiinnittää vielä enemmän huomiota.