Henkilöstöpalveluyritys Joblink Oy:n erottautuminen pääkaupunkiseudulla
Elo, Mira (2013)
Elo, Mira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213921
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten henkilöstöpalveluyritys Joblink Oy erottautuu muista henkilöstöpalveluyrityksistä pääkaupunkiseudulla kaupanalalla. Työ on tehty toimeksiantona Joblink Oy:lle. Erottautumista ja erottautumistekijöitä halutaan selvittää jokapäiväistä liiketoimintaa sekä toiminnan kehittämistä varten. Työn tar-koituksena ei ole selvittää toimeksiantajan markkinatilannetta, vaan mahdollisia erottu-vuustekijöitä ja pohtia niiden vaikutuksia liiketoimintaan.
Teoriaosuudessa perehdytään erottautumisstrategiaan, erottuvuustekijöihin ja asiakas-suhteisiin. Lisäksi pohditaan henkilöstöpalveluyrityksen ja sen palveluja käyttävän yri-tyksen velvollisuuksia ja vastuita vuokratyösuhteessa. Tarkemmin perehdytään myös siihen, minkälainen erottautumastrategia tuo yritykselle kilpailuetua.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisella menetelmällä tammi-maaliskuussa 2013. Joblink Oy:n erottautumistekijöiden selvittämiseksi haastateltiin puolistrukturoidulla, alustavasti tee-moitetulla haastattelulla viittä pääkaupunkiseudun asiakasta. Aineisto teemoiteltiin haas-tattelurungon mukaisiin teemoihin ja siitä vielä suppeampiin alaluokkiin. Tämän jälkeen teemoiteltu aineisto tyypiteltiin hyödyntäen Timo Ropen asiakassuhteiden laatupyrami-diteoriaa. Lopuksi kvalitatiivista aineistoa peilattiin Joblink Oy:n asiakastyytyväisyys-kyselyihin. Tältä pohjalta muodostettiin tutkimustulokset ja johtopäätökset.
Tutkimustulosten mukaan Joblink Oy:n toiminta on pitkälti sellaista, mitä se lupaa toi-mintansa olevan – joustavaa, laadukasta, henkilökohtaista ja luotettavaa. Nämä ominai-suudet ovat toimeksiantajan erottuvuustekijöitä henkilöstöpalvelualalla. Siksi niitä tulee vaalia ja kehittää jatkuvasti. Tutkimustuloksien perusteella henkilöstö ja asiakaspalvelu kaipaavat akuuteimmin kehittämistä tällä hetkellä. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia ovat uuden perehdytyssuunnitelman laatiminen ja käyttöönotto, sekä asiakaspalveluti-lanteiden kehittäminen.
Teoriaosuudessa perehdytään erottautumisstrategiaan, erottuvuustekijöihin ja asiakas-suhteisiin. Lisäksi pohditaan henkilöstöpalveluyrityksen ja sen palveluja käyttävän yri-tyksen velvollisuuksia ja vastuita vuokratyösuhteessa. Tarkemmin perehdytään myös siihen, minkälainen erottautumastrategia tuo yritykselle kilpailuetua.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisella menetelmällä tammi-maaliskuussa 2013. Joblink Oy:n erottautumistekijöiden selvittämiseksi haastateltiin puolistrukturoidulla, alustavasti tee-moitetulla haastattelulla viittä pääkaupunkiseudun asiakasta. Aineisto teemoiteltiin haas-tattelurungon mukaisiin teemoihin ja siitä vielä suppeampiin alaluokkiin. Tämän jälkeen teemoiteltu aineisto tyypiteltiin hyödyntäen Timo Ropen asiakassuhteiden laatupyrami-diteoriaa. Lopuksi kvalitatiivista aineistoa peilattiin Joblink Oy:n asiakastyytyväisyys-kyselyihin. Tältä pohjalta muodostettiin tutkimustulokset ja johtopäätökset.
Tutkimustulosten mukaan Joblink Oy:n toiminta on pitkälti sellaista, mitä se lupaa toi-mintansa olevan – joustavaa, laadukasta, henkilökohtaista ja luotettavaa. Nämä ominai-suudet ovat toimeksiantajan erottuvuustekijöitä henkilöstöpalvelualalla. Siksi niitä tulee vaalia ja kehittää jatkuvasti. Tutkimustuloksien perusteella henkilöstö ja asiakaspalvelu kaipaavat akuuteimmin kehittämistä tällä hetkellä. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia ovat uuden perehdytyssuunnitelman laatiminen ja käyttöönotto, sekä asiakaspalveluti-lanteiden kehittäminen.