Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The success factors of the Finnish mobile game industry : a strategic overview : cases Rovio & Supercell

Härmä, Aleksanteri (2013)

 
Avaa tiedosto
Harma_Aleksanteri.pdf (608.2Kt)
Lataukset: 


Härmä, Aleksanteri
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213908
Tiivistelmä
Videopeliteollisuus on kuulunut nopeimmiten kasvavien alojen joukkoon viimeisten kymmenen vuoden sisällä. Kyseisenä aikana suomalaisten peliyritysten lukumäärä on kasvanut kahdestakymmenestä noin sataanviiteenkymmeneen (Tekes, 2013). Suomen peliteollisuus on kyennyt kehittämään useita kansainvälisesti menestyneitä nimikkeitä. Neogamesin ja Suomen Pelinkehittäjät Ry.:n tekemän tutkimuksen mukaan peliteollisuus on merkityksekkäin kulttuurialan vientituote Suomessa (Neogames & Suomen pelinkehittäjät Ry.,2010).
Etenkin mobiilipelienkehitykseen keskittyvillä yrityksillä oli huomattava vaikutus alan äärimmäisen nopealle kasvulle viime vuosina. Suomen peliteollisuuden kertyvä vuotuinen kasvuprosentti oli 25,70% vuosien 2004 ja 2012 välillä (Tekes, 2013). Digitaalisen tiedonjakelun vaikutusta käsitellään tutkimuksessa, sillä se on antanut jokaiselle suomalaiselle mobiilipeliyritykselle mahdollisuun kilpailla kansainvälisellä tasolla.
Opinnäytetyön pääpaino on mobiilipelialan kilpailuympäristön tutkimisessa, sekä pelinkehittäjien mukautumisessa erilaisiin kilpailuvoimiin. Tästä syystä kirjallisuuskatsauksen pääpaino on Michael E. Porterin julkaisuissa strategiasta ja kilpailusta.
Kirjallisiin lähteisiin perustuva lyhyt SWOT-analyysi osoittaa että Suomen pelialan suuriimmat voimavarat ovat sen tietotaitoiset työntekijät. Äärimmäisen kilpailullinen teollisuudenala sekä koulutetun työvoiman puute ovat Suomalaisen peliteollisuuden suurimmat heikkoudet. Kilpailuympäristöä analysoidaan Porterin viiden kilpailuvoiman avulla. Tulokset kertovat äärimmäisen kovasta kilpailusta alalla, uusien tulokkaiden uhasta, ostajien vahvasta vaikutusvallasta, sekä tavarantoimittajien merkityksettömyyden korostumisesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste