Työhyvinvointi - mitä se on? : ravintola Ankkuripaikka
Pakkanen, Vesa (2013)
Pakkanen, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella työhyvinvointia. Case-yrityksenä on Loimaan Ankkuripaikka, missä itse työskentelen.
Tavoitteena on kartoittaa yrityksen työntekijöiden tämänhetkistä työhyvinvoinnin tilaa henkilöstön näkökulmasta ja pohtia kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Opinnäytetyön teoria perustuu työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen sekä sähköisiin aineistoihin.
Empiirinen osuus työstä käsittelee case-yrityksen työhyvinvointia henkilökunnan omasta näkökulmasta, ja kartoitus on toteutettu kyselytutkimuksena. Kysely annettiin kaikille kahdeksalle työntekijälle, ja vastausprosentti oli 100%. Kyselyn tuloksista voidaan havaita, että työntekijöiden työhyvinvointi on välttävä ja organisaation tuki työntekijöitä kohtaan on olematon.
Ravintola Ankkuripaikassa arvostuksen ja osaamisen kunnioitus ovat organisaation osalta kovia haasteita, mutta avainasemaan tulee kehityskeskustelut henkilökunnan kanssa tai ainakin avoimen kommunikaation ja luottamuksen kehittäminen. Työhyvinvoinnin saavuttamisen keinojen tulisi olla moninaisia, koska työ ja vapaa-aika ovat sisällöltään monimuotoista.
Tavoitteena on kartoittaa yrityksen työntekijöiden tämänhetkistä työhyvinvoinnin tilaa henkilöstön näkökulmasta ja pohtia kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Opinnäytetyön teoria perustuu työhyvinvointiin liittyvään kirjallisuuteen sekä sähköisiin aineistoihin.
Empiirinen osuus työstä käsittelee case-yrityksen työhyvinvointia henkilökunnan omasta näkökulmasta, ja kartoitus on toteutettu kyselytutkimuksena. Kysely annettiin kaikille kahdeksalle työntekijälle, ja vastausprosentti oli 100%. Kyselyn tuloksista voidaan havaita, että työntekijöiden työhyvinvointi on välttävä ja organisaation tuki työntekijöitä kohtaan on olematon.
Ravintola Ankkuripaikassa arvostuksen ja osaamisen kunnioitus ovat organisaation osalta kovia haasteita, mutta avainasemaan tulee kehityskeskustelut henkilökunnan kanssa tai ainakin avoimen kommunikaation ja luottamuksen kehittäminen. Työhyvinvoinnin saavuttamisen keinojen tulisi olla moninaisia, koska työ ja vapaa-aika ovat sisällöltään monimuotoista.