En beskrivning av Oxford Piano Method : undervisningsmaterial anpassat för barn och unga
Lökström, Jessica (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610825
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar pianoskolan Oxford Piano Method. Syftet är att beskriva Oxford Piano Method genom att analysera Piano Time-serien. I forskningen ingår också en
jämförelse mellan Oxford Piano Method och två ofta använda pianoskolor i musikinstituten i Finland.
Arbetet har en hermeneutisk forskningsansats och grundar sig på analys av Piano Timeserien. I serien ingår instruktionsböcker, repertoarböcker och olika teknikböcker. Tolkningen av materialet är min egen och läsaren bör själv utvärdera analysen. Forskningen visar att Piano Time-serien är uppbyggd för att användas som undervisningsmaterial för barn och unga. Piano Time-serien är välstrukturerad och tydlig, den har en mångsidig repertoar och uppgifterna är varierande. Det framkommer dock också att den inte uppfyller Finlands Musikläroinrättningars Förbunds krav på innehållet i musikinstitutens nivåprov. The thesis examins the pianotutor Oxford Piano Method. The purpose is to describe the Oxford Piano Method by analysing the Piano Time-series. The study also includes a comparison between the Oxford Piano Method and two commonly used pianotutors in the musicschools in Finland.
The thesis has a hermeneutic research approach and is based on an analysis of the Piano Time-series. The series includes tutor books, repertoire books and various technique books. The interpretation of the material is my own, and the readers need to evaluate the analysis by themselves.
The research shows that the structure of the Piano Time-series is intended to be used as teaching material for children and young pupils. The Piano Time-series is well structured and clear, it has a comprehensive repertoire and a wide variety of tasks. The thesis shows that the series doesn’t meet the requirements of Finlands Musikläroinrättningars Förbund. (The federation of Finnish music schools.)
jämförelse mellan Oxford Piano Method och två ofta använda pianoskolor i musikinstituten i Finland.
Arbetet har en hermeneutisk forskningsansats och grundar sig på analys av Piano Timeserien. I serien ingår instruktionsböcker, repertoarböcker och olika teknikböcker. Tolkningen av materialet är min egen och läsaren bör själv utvärdera analysen. Forskningen visar att Piano Time-serien är uppbyggd för att användas som undervisningsmaterial för barn och unga. Piano Time-serien är välstrukturerad och tydlig, den har en mångsidig repertoar och uppgifterna är varierande. Det framkommer dock också att den inte uppfyller Finlands Musikläroinrättningars Förbunds krav på innehållet i musikinstitutens nivåprov.
The thesis has a hermeneutic research approach and is based on an analysis of the Piano Time-series. The series includes tutor books, repertoire books and various technique books. The interpretation of the material is my own, and the readers need to evaluate the analysis by themselves.
The research shows that the structure of the Piano Time-series is intended to be used as teaching material for children and young pupils. The Piano Time-series is well structured and clear, it has a comprehensive repertoire and a wide variety of tasks. The thesis shows that the series doesn’t meet the requirements of Finlands Musikläroinrättningars Förbund. (The federation of Finnish music schools.)