Kunskaps- och informationsbehov hos sjukskötare på vårdavdelningar angående njursviktpatientens vård : - kan personalskolning ge bättre förutsättningar för god vård?
Forss, Ann-Christine (2013)
Forss, Ann-Christine
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314061
Tiivistelmä
Abstrakt
Syftet med studien var att utreda vad sjukskötare anser sig ha för kunskaper om vården av patienter med kronisk njursvikt samt om man med skolningar och en klinisk specialistsjukskötares stöd kan höja kunskapen och genom detta ge god vård och bättre patienthandledning. Studiens form var aktionsforskning med kvalitativa och kvantitativa analysmetoder. Undersökningen genomfördes med kartläggningsenkät bland sjukskötare. Utgående från analysen av denna ordnades implementering i form av skolningstillfällen på avdelningarna. En utvärderingsenkät gav grund för evaluering.
Resultatet i studien visar att sjukskötare anser sig vara i behov av mera kunskap. Implementeringsutvärderingen visar att skolningar av personal ger en upplevd ökad nivå av kunskap. Dessutom ansågs tröskeln lägre till att kontakta njurskötare som resurs efter skolningstillfällena. Sjukskötarna kunde även identifiera brister för att kunna ge en individuellt god vård samt kunde ge förbättringsförslag för ökade förutsättningar att ge god vård och handledning. Sjukskötarna önskade regelbunden skolning och fortsatt aktivt stöd av njurskötaren. Summary
The aim of the study was to find out what nurses consider as their level of knowledge regarding the care of patients with chronic kidney disease and whether this level can be raised through staff training and support from a clinical nurse specialist, in this way improving care and patient education. The form of the study was action research with qualitative and quantitative analyzing methods. The collection of data was conducted through a questionnaire for nurses, which gave the basis for implementation in the form of staff training on the wards. A second evaluative questionnaire led to evaluation.
The results of the study show that nurses consider there to be a need for more knowledge. The implementation shows that further training for nurses results in a perceived raised level of knowledge. Furthermore, nurses consider it easier to consult a clinical nurse specialist as a resource after the training. Nurses were able to identify shortcomings in order to provide good individual care and gave recommendations for improvements in conditions in order to give good care and patient education. They desired frequent further training and continuous, active support from the clinical nurse specialist.
Syftet med studien var att utreda vad sjukskötare anser sig ha för kunskaper om vården av patienter med kronisk njursvikt samt om man med skolningar och en klinisk specialistsjukskötares stöd kan höja kunskapen och genom detta ge god vård och bättre patienthandledning. Studiens form var aktionsforskning med kvalitativa och kvantitativa analysmetoder. Undersökningen genomfördes med kartläggningsenkät bland sjukskötare. Utgående från analysen av denna ordnades implementering i form av skolningstillfällen på avdelningarna. En utvärderingsenkät gav grund för evaluering.
Resultatet i studien visar att sjukskötare anser sig vara i behov av mera kunskap. Implementeringsutvärderingen visar att skolningar av personal ger en upplevd ökad nivå av kunskap. Dessutom ansågs tröskeln lägre till att kontakta njurskötare som resurs efter skolningstillfällena. Sjukskötarna kunde även identifiera brister för att kunna ge en individuellt god vård samt kunde ge förbättringsförslag för ökade förutsättningar att ge god vård och handledning. Sjukskötarna önskade regelbunden skolning och fortsatt aktivt stöd av njurskötaren.
The aim of the study was to find out what nurses consider as their level of knowledge regarding the care of patients with chronic kidney disease and whether this level can be raised through staff training and support from a clinical nurse specialist, in this way improving care and patient education. The form of the study was action research with qualitative and quantitative analyzing methods. The collection of data was conducted through a questionnaire for nurses, which gave the basis for implementation in the form of staff training on the wards. A second evaluative questionnaire led to evaluation.
The results of the study show that nurses consider there to be a need for more knowledge. The implementation shows that further training for nurses results in a perceived raised level of knowledge. Furthermore, nurses consider it easier to consult a clinical nurse specialist as a resource after the training. Nurses were able to identify shortcomings in order to provide good individual care and gave recommendations for improvements in conditions in order to give good care and patient education. They desired frequent further training and continuous, active support from the clinical nurse specialist.