Personal training : nykytila ja tulevaisuus
Savolainen, Janne (2013)
Savolainen, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää personal trainer –alan nykytilaa ja tulevaisuutta sekä tarkastella tilannetta myös mainonnan näkökulmasta. Vastauksia haetaan kysymyksiin, miten paljon alan palveluilla on kysyntää, ketkä käyttävät personal trainer –palveluja tällä hetkel-lä ja mihin suuntaan ala on liikkumassa? Lisäksi työ pohtii, millainen on personal trainer –alan tilanne liiketoiminnan näkökulmasta nyt ja onko sillä mahdollisuuksia selvitä ja kehittyä Suomessa tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa otetaan selvää yrittäjien ja yritysten toimintatavoista aina asiakashankinnasta markkinointiin ja tuotteen kehittämiseen asti. Tutkimuksessa käsitellään koko Suomen tilannetta. Metodi on kvalitatiivinen ja näkökulmaa on haettu haastattelemalla personal trainer –alan yrittäjiä Turusta, Helsingistä ja Tampereelta. Vastaajien joukossa oli Suomen suurimpia yrityksien (mm. Elixia, Esport Fitness, Sats) Personal trainer –päälliköitä –ja vastaavia sekä yksityisiä Personal trainer –nimikkeellä liiketoimintaa harjoittavia koulutettuja alan ammattilaisia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus oli onnistunut, tulosten skaala laaja ja vastausten pohjalta voidaan vetää selkeitä johtopäätöksiä ja tehdä selviä linjauksia Personal training –alan nykytilasta, tulevaisuuden näkymistä sekä toimintatavoista ja malleista Suomessa ja sen suurkaupungeissa. Tulokset osoittavat, että Personal trainer –ala on Suomessa vahvalla pohjalla ja nousussa. Asiakasmäärät ovat kasvussa ja kiinnostus lisääntyvää. Alan evoluutio on jatkuvaa ja se on yksi alan voimavaroista. Markkinoinnin tehostamisen ja parantamisen avulla personal trainer –alasta voi tulla Suomessa menestyksekästä, pitkäkestoista ja vakiintunutta yritystoimintaa.
Tutkimuksessa otetaan selvää yrittäjien ja yritysten toimintatavoista aina asiakashankinnasta markkinointiin ja tuotteen kehittämiseen asti. Tutkimuksessa käsitellään koko Suomen tilannetta. Metodi on kvalitatiivinen ja näkökulmaa on haettu haastattelemalla personal trainer –alan yrittäjiä Turusta, Helsingistä ja Tampereelta. Vastaajien joukossa oli Suomen suurimpia yrityksien (mm. Elixia, Esport Fitness, Sats) Personal trainer –päälliköitä –ja vastaavia sekä yksityisiä Personal trainer –nimikkeellä liiketoimintaa harjoittavia koulutettuja alan ammattilaisia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus oli onnistunut, tulosten skaala laaja ja vastausten pohjalta voidaan vetää selkeitä johtopäätöksiä ja tehdä selviä linjauksia Personal training –alan nykytilasta, tulevaisuuden näkymistä sekä toimintatavoista ja malleista Suomessa ja sen suurkaupungeissa. Tulokset osoittavat, että Personal trainer –ala on Suomessa vahvalla pohjalla ja nousussa. Asiakasmäärät ovat kasvussa ja kiinnostus lisääntyvää. Alan evoluutio on jatkuvaa ja se on yksi alan voimavaroista. Markkinoinnin tehostamisen ja parantamisen avulla personal trainer –alasta voi tulla Suomessa menestyksekästä, pitkäkestoista ja vakiintunutta yritystoimintaa.