Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähiruokapiirin jäsenten piirteet : case: JAPA ry

Moisio, Pirjo (2013)

 
Avaa tiedosto
Moisio_Pirjo.pdf (297.0Kt)
Lataukset: 


Moisio, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714264
Tiivistelmä
Opinnäytteen toimeksiantaja on JAPA eli Jyväskylän Asukkaiden Paikallisagenda ry. Työn tarkoituksena oli saada tietoa JAPA:n lähiruokapiirien jäsenistä, selvittää mitä toiveita heillä on ruokapiirin tuotteisiin ja toimintaan ja mitä vaikeuksia heillä on hankkiessaan lähiruokaa. Tutkimus tehtiin taustaselvityksenä JAPA ry:n Kotikulmilta keittiöön hankkeeseen ja se toteutettiin talven ja kevään 2012 - 2013 aikana.

Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä lähiruokapiirien jäsenille. Kysely lähetettiin sähköpostin välityksellä ruokapiirin 1550 jäsenelle marraskuussa 2012 ja se analysoitiin kevään 2013 aikana. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 33.

Lähiruokapiirin jäsenen mielestä paikallinen ruoantuotanto on tärkeää elintarvikkeiden laadun, kemiallisen puhtauden ja maaseudun elinvoimaisuuden säilymisen vuoksi. Tutkimuksen tulokset myötäilevät aiempia samankaltaisia tutkimuksia. Tässä tutkimuksessa tuli esille kuluttajien toive olla vuorovaikutuksessa tuottajien kanssa. Toiveet jakautuivat siten, että osa halusi vierailuja ja osa tuottajien lyhyitä tiedonantoja. Eniten ruokapiirien jäsenet halusivat valikoimaan kananmunia, sesongin kasviksia , liha- ja lihatuotteita sekä kala- ja kalatuotteita. Valikoiman keskittymistä kuiviin elintarvikkeisiin ei pidetty hyvänä asiana.

Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan kehittää kuluttajien ja tuottajien välistä vuorovaikutusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste