Markkinatutkimus : Case Rannikkopalvelu
Jokinen, Jussi (2013)
Jokinen, Jussi
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414117
Tiivistelmä
Rannikkopalvelu on Helsinkiläinen nuori venealan yritys, joka myy tarvikevaraosia, asennus-, korjaus- ja huoltopalveluita.
Rannikkopalvelun tilaama markkinatutkimus jakautuu kahteen osa-alueeseen. Opinnäytetyö koostuu pöytälaatikkotutkimuksesta, jossa tutkitaan vene- ja venetelakka-alaa yleisesti sekä kahdesta kyselytutkimusta koskien yhteistyömahdollisuuksia venealan yritysten ja, venekerhojen kautta, yksityisten veneilijöiden kanssa.
Tutkimustyön tueksi työssä pureudutaan markkinatutkimuksen metodologiaan, asiaan kuuluviin analyyseihin sekä aloittavan mikroyrityksen ja markkinatutkimuksen kannalta oleelliseen markkinointiteoriaan.
Kyselytutkimuksissa potentiaaliset yhteistyökumppanit rajattiin Uudenmaan maakunnan alueelle, ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Sähköposti sisälsi linkit verkossa suoritettaviin kyselyihin. Kyselytutkimukset, vastausten tallentaminen, ja niiden yhteenveto suoritettiin Google Driven avulla. Ohjelma tarjosi yksilöityjen vastausten lisäksi tiivistelmät havainnollistavine diagrammeineen.
Tutkimuksen päätteeksi analysoidaan vastaukset. Niiden sisältämän informaation pohjalta arvioidaan tutkimuksen oikeellisuus ja tehdään toimenpidesuositukset sekä jatkotutkimusehdotus.
Rannikkopalvelun tilaama markkinatutkimus jakautuu kahteen osa-alueeseen. Opinnäytetyö koostuu pöytälaatikkotutkimuksesta, jossa tutkitaan vene- ja venetelakka-alaa yleisesti sekä kahdesta kyselytutkimusta koskien yhteistyömahdollisuuksia venealan yritysten ja, venekerhojen kautta, yksityisten veneilijöiden kanssa.
Tutkimustyön tueksi työssä pureudutaan markkinatutkimuksen metodologiaan, asiaan kuuluviin analyyseihin sekä aloittavan mikroyrityksen ja markkinatutkimuksen kannalta oleelliseen markkinointiteoriaan.
Kyselytutkimuksissa potentiaaliset yhteistyökumppanit rajattiin Uudenmaan maakunnan alueelle, ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Sähköposti sisälsi linkit verkossa suoritettaviin kyselyihin. Kyselytutkimukset, vastausten tallentaminen, ja niiden yhteenveto suoritettiin Google Driven avulla. Ohjelma tarjosi yksilöityjen vastausten lisäksi tiivistelmät havainnollistavine diagrammeineen.
Tutkimuksen päätteeksi analysoidaan vastaukset. Niiden sisältämän informaation pohjalta arvioidaan tutkimuksen oikeellisuus ja tehdään toimenpidesuositukset sekä jatkotutkimusehdotus.