VALMENTAVA JOHTAMINEN OSANA PALVELUPÄÄLLIKÖIDEN PÄIVITTÄISJOHTAMISTA
Peura, Jarmo (2013)
Peura, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814313
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli selvittää ja kehittää valmentavan johtamisen toteutumista toimeksiantajan asiakaspalveluyksiköiden palvelupäälliköiden päivittäisjohtamisessa. Opinnäytetyöllä haettiin tietoa valmentavan johtamisen tämän hetkisestä toteutumisesta, valmentavaan johtamisen toteuttamiseen liittyvistä edellytyksistä sekä kehityskohteista. Opinnäytetyö toteutettiin Suomessa toimivalle tietoliikennekonsernille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma asiakaspalveluorganisaation palvelupäälliköiden valmentavan johtamisen osaamisen parantamiseksi. Kehityssuunnitelman pohjaksi tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja selvittää kunkin asiakaspalveluyksikön palvelupäällikön tämän hetkinen valmentavan johtamisen kehitysvaihe. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui valituista valmentavan johtamisen pääelementeistä linkitettynä valmentavan johtamisen organisaatiolle tuottamiin hyötyihin. Opinnäytetyössä valmentavaa johtamista tarkasteltiin kyvyn innostaa ja sitouttaa, kyvyn luoda yhteistyötä sekä valmentavan dialogiosaamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan valittujen asiakaspalveluyksiköiden palvelupäälliköiden johtamistavan ymmärtämiseen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimuksen varsinainen kohderyhmä käsitti kolme palvelupäällikköä. Tutkimuksessa haastateltiin lisäksi kahdeksan palveluesimiestä, jotka toimivat palvelupäälliköiden alaisina.
Tutkimustulosten mukaan valmentava johtaminen ymmärretään hyvin käsitteenä. Päivittäisjohtamisessa valmentavan johtamisen osa-alueet toteutuvat vain osittain. Selkeimmät haasteet valmentavan johtamisen toteuttamiseen liittyvät ajankäyttöön, osaamisen puutteeseen, konkreettisten työkalujen puuttumiseen sekä haasteeseen poisoppia entisiä johtamistapoja.
Kehityssuunnitelma sisältää koulutustarpeet ja toimenpiteet, joilla valmentavaa johtamista lähdetään kehittämään, huomioiden jokaisen palvelupäällikön nykyinen kehitysvaihe.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma asiakaspalveluorganisaation palvelupäälliköiden valmentavan johtamisen osaamisen parantamiseksi. Kehityssuunnitelman pohjaksi tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja selvittää kunkin asiakaspalveluyksikön palvelupäällikön tämän hetkinen valmentavan johtamisen kehitysvaihe. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui valituista valmentavan johtamisen pääelementeistä linkitettynä valmentavan johtamisen organisaatiolle tuottamiin hyötyihin. Opinnäytetyössä valmentavaa johtamista tarkasteltiin kyvyn innostaa ja sitouttaa, kyvyn luoda yhteistyötä sekä valmentavan dialogiosaamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan valittujen asiakaspalveluyksiköiden palvelupäälliköiden johtamistavan ymmärtämiseen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimuksen varsinainen kohderyhmä käsitti kolme palvelupäällikköä. Tutkimuksessa haastateltiin lisäksi kahdeksan palveluesimiestä, jotka toimivat palvelupäälliköiden alaisina.
Tutkimustulosten mukaan valmentava johtaminen ymmärretään hyvin käsitteenä. Päivittäisjohtamisessa valmentavan johtamisen osa-alueet toteutuvat vain osittain. Selkeimmät haasteet valmentavan johtamisen toteuttamiseen liittyvät ajankäyttöön, osaamisen puutteeseen, konkreettisten työkalujen puuttumiseen sekä haasteeseen poisoppia entisiä johtamistapoja.
Kehityssuunnitelma sisältää koulutustarpeet ja toimenpiteet, joilla valmentavaa johtamista lähdetään kehittämään, huomioiden jokaisen palvelupäällikön nykyinen kehitysvaihe.