Kohti kehittyvää musiikkiterapeuttikoulutusta : musiikkiterapeutti-musiikkipedagogi (AMK) -tutkinnon koulutuksen pilotoinnin (2009 - 2013) palautteen keruu ja dokumentointi
Lehtovaara, Terhi (2013)
Lehtovaara, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314109
Tiivistelmä
Musiikin koulutusohjelman toimeksiantona suunnittelin kaksi kyselykaavaketta palautteen keräämiseksi liittyen Turun ammattikorkeakoulussa vuosina 2009–2013 toteutetun musiikkiterapeutti-musiikkipedagogi (AMK) –tutkinnon pilottikoulutukseen. Työhön on koottu myös koulutuksen historiaa, sisältöä, opetusjärjestelyitä ja kyselyn toteuttamista kuvailevaa tietoa. Työn teoreettisena taustana toimivat ammattikorkeakouluissa käytössä olevat koulutuksen laatukriteerit ja suomalaisen musiikkiterapiakoulutuksen kehittämistyöryhmän asettamat koulutukselliset kriteerit. Työn tavoitteena on, että Turun ammattikorkeakoulu sekä Suomen musiikkiterapiayhdistys pystyvät hyödyntämään kyselyn avulla saatuja tuloksia ja kokemuksia sekä nykyistä musiikkiterapeuttikoulutusta arvioitaessa että tulevia koulutuksia suunniteltaessa ja arvioitaessa.
Palautetyökalun suunnittelun lähtökohtana toimivat kehittämisnäkökulmat: millainen tieto on merkittävää koulutuksen kehittämisen kannalta ja millaisen tiedon kerääminen on mahdollista ja mielekästä koulutuksen loppuvaiheessa? Kyselyn suunnittelussa käytettiin apuna mm. esikyselyä sekä tutkijaopiskelijan omia muistiinpanoja.
Kyselyn valmistamisessa hyödynnettiin Webropol-kyselytyökalua. Kyselyt lähetettiin 30 kouluttajalle ja 13 opiskelijalle koulutuksen loppuvaiheessa loka–marraskuussa 2012. Palautetta kerättiin koskien koko koulutusta ja opiskeluaikaa. Toimeksianto rajattiin koskemaan palautekyselyn suunnittelua, toteuttamista ja tietojen keruuta. Tulosten analysointi rajattiin toimeksiannon ulkopuolelle. Kyselyyn vastasi 12 opiskelijaa ja 19 kouluttajaa.
Kyselyiden valmistaminen toimi itselleni ammatillisen kasvun reflektiona. Pääsin samalla kertaamaan opiskeluajan oppimisprosessit ja perehtymään myös mahdollisesti musiikkiterapeutin työssäkin tarvittavien arviointityökalujen käyttöön.
Palautetyökalun suunnittelun lähtökohtana toimivat kehittämisnäkökulmat: millainen tieto on merkittävää koulutuksen kehittämisen kannalta ja millaisen tiedon kerääminen on mahdollista ja mielekästä koulutuksen loppuvaiheessa? Kyselyn suunnittelussa käytettiin apuna mm. esikyselyä sekä tutkijaopiskelijan omia muistiinpanoja.
Kyselyn valmistamisessa hyödynnettiin Webropol-kyselytyökalua. Kyselyt lähetettiin 30 kouluttajalle ja 13 opiskelijalle koulutuksen loppuvaiheessa loka–marraskuussa 2012. Palautetta kerättiin koskien koko koulutusta ja opiskeluaikaa. Toimeksianto rajattiin koskemaan palautekyselyn suunnittelua, toteuttamista ja tietojen keruuta. Tulosten analysointi rajattiin toimeksiannon ulkopuolelle. Kyselyyn vastasi 12 opiskelijaa ja 19 kouluttajaa.
Kyselyiden valmistaminen toimi itselleni ammatillisen kasvun reflektiona. Pääsin samalla kertaamaan opiskeluajan oppimisprosessit ja perehtymään myös mahdollisesti musiikkiterapeutin työssäkin tarvittavien arviointityökalujen käyttöön.