Sosiaalisen median vaikutus hakukonekäyttäytymiseen
Seppänen, Samu (2013)
Seppänen, Samu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814380
Tiivistelmä
Hakukoneiden ja sosiaalisen median käyttö lukeutuvat internetin suosituimpiin aktiviteetteihin. Sosiaalinen media, sen kehittyminen ja suosion kasvaminen vaikuttaa voimakkaasti siihen, miten ihmiset käyttäytyvät verkossa. Sosiaalisen median ja teknologian kehittyessä ihmisten lisäksi toimintaansa muuttavat myös robotit, tässä tapauksessa hakukoneet.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten ihmisten hakukonekäyttäytyminen tulee muuttumaan tulevaisuudessa sekä millainen rooli sosiaalisella medialla tässä muutoksessa on. Hakukonekäyttäytymisen lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin avaamaan sosiaalista hakua ilmiönä sekä hakukoneiden toimintaperiaatteiden muuttumista sosiaalisen median vaikutuksesta.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin suosituimpiin hakukoneisiin, niiden toimintaperiaatteisiin sekä hakukonemarkkinointiin. Tämän lisäksi teoriaosassa keskityttiin hakukonekäyttäytymisen tutkimiseen sekä sosiaaliseen mediaan ja sen kehitykseen. Sosiaalisen median kehityksen kautta käsiteltiin myös hakukoneiden muuttumista vuorovaikutteisemmiksi sekä esiteltiin sosiaalista hakua ilmiönä.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten tavalliset internetin käyttäjät suhtautuvat hakukoneiden hakutulosten muodostumiseen enemmän sosiaalisten tekijöiden perusteella.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että tavalliset internetin käyttäjät suhtautuvat vielä epäillen hakukoneiden muuttumiseen vuorovaikutteisemmiksi ja sosiaalinen haku ei ole vielä yleisesti kovinkaan tunnettu käsite. Yksityisyys ja sen merkitys nousi myös yhdeksi merkittävimmäksi teemaksi. Tulevaisuudessa hakukoneiden kovimmat kilpailijat eivät enää olekaan välttämättä muut hakukoneet, vaan itse asiassa sosiaalinen media. Tämä on ollut havaittavissa hakukoneiden sosiaalisen kehityksen kautta ja niiden tarpeena muokata hakutuloksistaan yhä vuorovaikutteisempia sosiaalisen median vaikuttaessa ihmisten käyttäytymiseen verkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten ihmisten hakukonekäyttäytyminen tulee muuttumaan tulevaisuudessa sekä millainen rooli sosiaalisella medialla tässä muutoksessa on. Hakukonekäyttäytymisen lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin avaamaan sosiaalista hakua ilmiönä sekä hakukoneiden toimintaperiaatteiden muuttumista sosiaalisen median vaikutuksesta.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin suosituimpiin hakukoneisiin, niiden toimintaperiaatteisiin sekä hakukonemarkkinointiin. Tämän lisäksi teoriaosassa keskityttiin hakukonekäyttäytymisen tutkimiseen sekä sosiaaliseen mediaan ja sen kehitykseen. Sosiaalisen median kehityksen kautta käsiteltiin myös hakukoneiden muuttumista vuorovaikutteisemmiksi sekä esiteltiin sosiaalista hakua ilmiönä.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten tavalliset internetin käyttäjät suhtautuvat hakukoneiden hakutulosten muodostumiseen enemmän sosiaalisten tekijöiden perusteella.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että tavalliset internetin käyttäjät suhtautuvat vielä epäillen hakukoneiden muuttumiseen vuorovaikutteisemmiksi ja sosiaalinen haku ei ole vielä yleisesti kovinkaan tunnettu käsite. Yksityisyys ja sen merkitys nousi myös yhdeksi merkittävimmäksi teemaksi. Tulevaisuudessa hakukoneiden kovimmat kilpailijat eivät enää olekaan välttämättä muut hakukoneet, vaan itse asiassa sosiaalinen media. Tämä on ollut havaittavissa hakukoneiden sosiaalisen kehityksen kautta ja niiden tarpeena muokata hakutuloksistaan yhä vuorovaikutteisempia sosiaalisen median vaikuttaessa ihmisten käyttäytymiseen verkossa.