Jäteneuvontaa kolmannelle sektorille : case Kansalaistoiminnankeskus Matara
Hakkarainen, Johanna (2013)
Hakkarainen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914395
Tiivistelmä
Jyväskylään on avattu keväällä 2012 Kansalaistoiminnankeskus Matara. Se kerää yhteen kolmannen sektorin toimijoita, joissa on palkallisten työntekijöiden lisäksi mukana myös vapaaehtoisia sekä muuten yhteisöjen toimintaan osallistuvia henkilöitä. Kuten kaikki toiminta, myös Mataran toiminta tuottaa jätettä. Tämä työ koskee Mataran jätehuoltoa painottaun sille tueksi annettavaan jäteneuvontaan.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kansalaistoiminnankeskus Mataran jätehuoltoa sekä tarpeita keskuksessa annettavalle jäteneuvonnalle. Tavoitteena oli selvittää jätehuollon nykytila hyödyntäen tutkimusaineistoina keskuksen jätehuoltosuunnitelmaa ja keskuksen työntekijöille sekä vierailijoille tehtyjen kyselyiden tuloksia. Näiden pohjalta laadittiin ideoita jäteneuvontaan. Neuvonta suunniteltiin niin, että se palvelisi sekä Matarassa työskenteleviä että vierailevia henkilöitä. Tutkimus on kvantitatiivinen kehittämistutkimus.
Teoriaosuudessa tutkitaan jätehuollon kiristyviä määräyksiä, jotka lähtevät EU-tasolta ja vaikuttavat lopulta kaupunkien jätehuoltomääräyksissä asti. Myös jäteneuvontaa tarkastellaan teoriaosuudessa. Jäteneuvonnan keinot ovat moninaiset ja ne tulee valita aina kohderyhmän mukaan. Tässä työssä keskitytään Kansalaistoiminnankeskus Mataran ja kolmannen sektorin tuomiin erityispiirteisiin.
Tulosten perusteella toimiva jätehuolto on tärkeää sekä Matarassa työskenteleville että siellä vieraileville. Jätehuollon nykytilaa arvioitiin ja siihen ehdotettiin parannuksia. Aineiston pohjalta ideoitiin Mataraan sekä pysyviä että lyhytaikaisia tapoja antaa jäteneuvontaa. Pysyviä tapoja ovat näyttely roskan loputtomasta elämästä, kierrätyspiste ja kirjallinen ohjeistus jätteiden lajitteluun Matarassa. Lyhytaikaisia ovat käytöstä poistettujen tietokoneiden keräyskampanja, uudelleen käytettävien jätteiden keräys Mataran tarpeisiin ja jäteneuvontatilaisuudet.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kansalaistoiminnankeskus Mataran jätehuoltoa sekä tarpeita keskuksessa annettavalle jäteneuvonnalle. Tavoitteena oli selvittää jätehuollon nykytila hyödyntäen tutkimusaineistoina keskuksen jätehuoltosuunnitelmaa ja keskuksen työntekijöille sekä vierailijoille tehtyjen kyselyiden tuloksia. Näiden pohjalta laadittiin ideoita jäteneuvontaan. Neuvonta suunniteltiin niin, että se palvelisi sekä Matarassa työskenteleviä että vierailevia henkilöitä. Tutkimus on kvantitatiivinen kehittämistutkimus.
Teoriaosuudessa tutkitaan jätehuollon kiristyviä määräyksiä, jotka lähtevät EU-tasolta ja vaikuttavat lopulta kaupunkien jätehuoltomääräyksissä asti. Myös jäteneuvontaa tarkastellaan teoriaosuudessa. Jäteneuvonnan keinot ovat moninaiset ja ne tulee valita aina kohderyhmän mukaan. Tässä työssä keskitytään Kansalaistoiminnankeskus Mataran ja kolmannen sektorin tuomiin erityispiirteisiin.
Tulosten perusteella toimiva jätehuolto on tärkeää sekä Matarassa työskenteleville että siellä vieraileville. Jätehuollon nykytilaa arvioitiin ja siihen ehdotettiin parannuksia. Aineiston pohjalta ideoitiin Mataraan sekä pysyviä että lyhytaikaisia tapoja antaa jäteneuvontaa. Pysyviä tapoja ovat näyttely roskan loputtomasta elämästä, kierrätyspiste ja kirjallinen ohjeistus jätteiden lajitteluun Matarassa. Lyhytaikaisia ovat käytöstä poistettujen tietokoneiden keräyskampanja, uudelleen käytettävien jätteiden keräys Mataran tarpeisiin ja jäteneuvontatilaisuudet.