Korjaamon kehittäminen : Käyttöauto Oy, Porin toimipiste
Dahlman, Jaro (2013)
Dahlman, Jaro
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062514488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062514488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia Käyttöauto Oy:n Porin toimipisteen korjaamon kehittämismahdollisuuksia. Tavoitteena on kehittää korjaamon ydinprosessia ja toimintaa. Kehittämismahdollisuuksia tutkiessa täytyy tutustua korjaamon toimintamalleihin ja ydinprosessiin. Ydinprosessissa on seitsemän eri vaihetta. Ne kattavat ajanvarauksesta aina jälkiseurantaan asti. Ydinprosessin toimivuus on elintärkeä toimivalle korjaamolle.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin asentajien ja huoltoneuvojien tyytyväisyyskyselyä sekä kirjoittajan omia työkokemuksia. Kyselyn avulla selvitettiin, mitkä ovat työntekijöiden mielestä parannusta vaativia kohteita, sekä työntekijöiden tyytyväisyyttä ydinprosessin toimivuuteen. Kehittämiskohteiden selvittämiseksi haastattelin myös Porin toimipisteen laadunvalvojaa, joka työssään seuraa prosessin onnistumista.
Kyselyn ja haastattelun vastausten perusteella isoimmat kehityskohteet olivat huoltoneuvojien työajan riittävyys ja parkkipaikkakortin puuttuminen. Tyytyväisyyskyselyn perusteella tuli myös muita pienempiä kehittämisehdotuksia, esimerkiksi ongelmat huollon ajanvarausjärjestelmän kanssa ja työmääräyksen puutteet, kuten allekirjoitusten puuttuminen.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin asentajien ja huoltoneuvojien tyytyväisyyskyselyä sekä kirjoittajan omia työkokemuksia. Kyselyn avulla selvitettiin, mitkä ovat työntekijöiden mielestä parannusta vaativia kohteita, sekä työntekijöiden tyytyväisyyttä ydinprosessin toimivuuteen. Kehittämiskohteiden selvittämiseksi haastattelin myös Porin toimipisteen laadunvalvojaa, joka työssään seuraa prosessin onnistumista.
Kyselyn ja haastattelun vastausten perusteella isoimmat kehityskohteet olivat huoltoneuvojien työajan riittävyys ja parkkipaikkakortin puuttuminen. Tyytyväisyyskyselyn perusteella tuli myös muita pienempiä kehittämisehdotuksia, esimerkiksi ongelmat huollon ajanvarausjärjestelmän kanssa ja työmääräyksen puutteet, kuten allekirjoitusten puuttuminen.