Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosiaalisen median rooli Helsingin yliopiston opiskelijarekrytoinnissa

Mattila, Erja (2013)

 
Avaa tiedosto
Mattila_Erja.pdf (181.8Kt)
Lataukset: 


Mattila, Erja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062714522
Tiivistelmä
Helsingin yliopisto keskittyy tulevina vuosina suunnitelmalliseen, ammattimaiseen ja aktiiviseen opiskelijarekrytointiin, sillä yliopistossa uskotaan, että hyvät opiskelijat ovat avain yliopiston menestykseen. Samalla tutkintojen suoritusaikojen lyhentäminen on yksi keskeisistä tavoitteista. Onnistuneilla opiskelijarekrytoinneilla pyritään myös vastaamaan lähitulevaisuuden työvoimatarpeeseen ja elinkeinoelämässä tapahtuviin muutoksiin. Opinnäytetyön toimeksiantajan Helsingin yliopiston hakijapalveluiden markkinointiviestinnän painopiste on siirtymässä yhä enemmän printtimediasta verkkoon.

Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten, sosiaalista mediaa ja erityisesti Facebookia voidaan hyödyntää aikaisempaa paremmin opiskelijarekrytoinnissa. Työn teoriaosa pohjautuu sosiaalista mediaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimuksessa selvisi, että verkkosivut ovat hakijoiden tärkein tiedonlähde, eivätkä hakijat olleet löytäneet hakuvaiheessa tietoa Helsingin yliopiston tarjoamista opiskelumahdollisuuksista sosiaalisen median kanavista. Vastaajat kuitenkin suhtautuivat positiivisesti Hae Helsingin yliopistoon -Facebookin-sivun käyttöön opiskelijarekrytoinnissa. Vastaajien mielestä Facebook-sivulla hyödyllisintä sisältöä ovat kattavat tiedot valintakokeista, hakijapalveluiden asiakaspalvelu, uraesittelyt sekä linkit opiskelusta kertoviin blogeihin tai videoihin. Vastaajien mielestä vähiten hyödyllistä sisältöä sivulla ovat kilpailut sekä verkostoituminen muiden hakijoiden tai opiskelijoiden kanssa.

Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä on, että hakijapalveluiden kannattaa keskittyä sellaisen sisällön tuottamiseen, joka kiinnostaa kohderyhmää ja tuottaa heille lisäarvoa. Ja näyttää siltä, että sosiaalisen median palveluita voidaan parhaiten hyödyntää opiskelijarekrytoinnissa verkkosivujen tukikanavina.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste