Työvoimakoulutuksen kehittäminen
Koskinen, Mira (2013)
Koskinen, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062714535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062714535
Tiivistelmä
Suomessa, jossa arvostetaan työntekoa, työttömyys, etenkin korkeasuhdanteen aikana, on itsetuntoa koetteleva kokemus. Työttömyyden vaikutukset riippuvat sen kestosta, ja minkä ikäiseen se kohdistuu. Parhaillaan työmarkkinoihin vaikuttava taloustaantuma tuo kovaa kilpailua harvoista, avoimista työpaikoista, ja työnantajalla on mahdollisuus valita itselleen sopivaan hintaan työntekijä.
Kouluttautuminen on yksi vaihtoehto matalasuhdanteen aikana, ja TE-keskus tarjoaa nimenomaan työttömille suunnattua työvoimakoulutusta. Turun Ammattikorkeakoulussa järjestettiin keväällä 2012 Kolmikannalla kasvuun – niminen työvoimakoulutus, jonka sisällöstä on tässä opinnäytetyössä koottu Turun Ammattikorkeakoulun käyttöön soveltuva koulutuskonsepti, jota voidaan vastaisuudessa kehittää eteenpäin ja tuotteistaa.
Työn alussa kerrotaan työtilanteesta Varsinais-Suomen alueella, yleisesti työvoimakoulutuksesta ja aiemmin Turun Ammattikorkeakoulussa järjestetyistä työvoimakoulutuksista. Kirjallisuuskatsaukseen sisältyy tuotteistamisen määritelmiä ja neuvoja henkilökohtaisten myyntitaitojen kehittämiseen. Henkilöhaastattelujen avulla kerättiin palautetta koulutuksesta ja mielipiteitä tutkimuksessa esitettyihin väittämiin.
Opinnäytetyössä paneudutaan myös koulutettavien kehittämiseen, etenkin heidän myyntitaitojensa kehittämiseen, joilla huomattiin olevan suuri vaikutus työllistymisessä. Verkostojen todettiin vaikuttavan lisäksi omalta osaltaan työpaikkojen saantiin.
Kouluttautuminen on yksi vaihtoehto matalasuhdanteen aikana, ja TE-keskus tarjoaa nimenomaan työttömille suunnattua työvoimakoulutusta. Turun Ammattikorkeakoulussa järjestettiin keväällä 2012 Kolmikannalla kasvuun – niminen työvoimakoulutus, jonka sisällöstä on tässä opinnäytetyössä koottu Turun Ammattikorkeakoulun käyttöön soveltuva koulutuskonsepti, jota voidaan vastaisuudessa kehittää eteenpäin ja tuotteistaa.
Työn alussa kerrotaan työtilanteesta Varsinais-Suomen alueella, yleisesti työvoimakoulutuksesta ja aiemmin Turun Ammattikorkeakoulussa järjestetyistä työvoimakoulutuksista. Kirjallisuuskatsaukseen sisältyy tuotteistamisen määritelmiä ja neuvoja henkilökohtaisten myyntitaitojen kehittämiseen. Henkilöhaastattelujen avulla kerättiin palautetta koulutuksesta ja mielipiteitä tutkimuksessa esitettyihin väittämiin.
Opinnäytetyössä paneudutaan myös koulutettavien kehittämiseen, etenkin heidän myyntitaitojensa kehittämiseen, joilla huomattiin olevan suuri vaikutus työllistymisessä. Verkostojen todettiin vaikuttavan lisäksi omalta osaltaan työpaikkojen saantiin.