JÄLKIÄ ETSIMÄSSÄ : Kuunnelma oppimiskokemuksista rippikoulussa
Knuutinen, Teppo (2013)
Knuutinen, Teppo
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080214621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080214621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin rippikoulussa tapahtuvia oppimiskokemuksia. Rippikoulussa opittua käsiteltiin työn yhteydessä syntyneessä kuunnelmassa. Kuunnelma toteutettiin yhteistyössä Helsingin Evankelisen opiston kanssa. Toteutetun kuunnelman tarina paljastaa erilaisissa rippikoulutilanteissa syntyneitä oivalluksia. Kuunnelman tavoitteena on palvella seurakuntien rippikoulutyötä. Kuunnelman toteutuksessa on ollut mukana Helsingin Evankelisen opiston draama II linjan ja musiikkiteatterilinjan opiskelijoita. Kuunnelman toteutukseen on lisäksi osallistunut ääninäyttelijä Markus Bäckman.
Teoriaosassa kerrotaan oppimiskokemuksiin vaikuttavista tekijöistä sekä perehdytään oppimiskokemusten syntyyn. Kuunnelman rakentumiseen käytetty prosessi ja työn onnistumisen arviointi löytyvät toiminnallisesta osuudesta.
Jokaiselle kuunnelman roolihenkilölle luotiin oma tausta ja erilaiset elämänkysymykset käsiteltäväksi rippikoulussa. Näitä elämänkysymyksiä käsitellään kuunnelmassa kirkon opista käsin. Hartauselämässä nuoret pääsevät viemään ajatuksensa Jumalan eteen ja samalla he saavat vahvistua omassa uskossaan. Tarinaa kuuntelemalla kuuntelija voi palauttaa mieleen oman rippikouluajan ja siellä opitun.
Teoriaosassa kerrotaan oppimiskokemuksiin vaikuttavista tekijöistä sekä perehdytään oppimiskokemusten syntyyn. Kuunnelman rakentumiseen käytetty prosessi ja työn onnistumisen arviointi löytyvät toiminnallisesta osuudesta.
Jokaiselle kuunnelman roolihenkilölle luotiin oma tausta ja erilaiset elämänkysymykset käsiteltäväksi rippikoulussa. Näitä elämänkysymyksiä käsitellään kuunnelmassa kirkon opista käsin. Hartauselämässä nuoret pääsevät viemään ajatuksensa Jumalan eteen ja samalla he saavat vahvistua omassa uskossaan. Tarinaa kuuntelemalla kuuntelija voi palauttaa mieleen oman rippikouluajan ja siellä opitun.