Etäharjoittelutyömaan tilat ja laitteet toisen asteen työnopetuksessa
Syrjälä, Markku (2013)
Syrjälä, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080714634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080714634
Tiivistelmä
Työn aiheena oli selvittää Pirkanmaan ammattiopiston harjoittelutyömaalla tarvittavat tilat, laitteet ja koneet. Harjoittelutyömaan sijainti on etäällä varsinaisesta koulualueesta ja tällainen etäharjoittelutyömaa vaatii tiloilta, kuljetuksilta, hankinnoilta ja toiminnalta erilaiset toimintatavat, kun verrataan opetusta hallitiloissa tapahtuvaan työn opettamiseen.
Rakennusala on yksi vaarallisimmista ammateista, siksi rakennusalan työturvallisuutta pyritään parantamaan kaikin käytössä olevin keinoin. Työturvallisuusasiat on opetettava jokaisen koneen käyttöönoton ja työtehtävän yhteydessä huolellisesti. Työturvallisuusnäkökohdat on liitettynä tutkimukseen lakien, määräysten ja toimintatapojen osalta.
Tutkimus on tehty usealla eri tavalla toteutettuna. Useiden vuosien aikana on tehty havaintoja eri rakennusliikkeiden käyttämistä tiloista, koneista, kalustosta ja laitteista. Tutkimukseen on haastateltu rakennusliikkeiden työnjohtoa, aineistoa on
kerätty myös lähiammattioppilaitosten työnopetustarvikkeista. Yhtenä tärkeänä aineiston hankintakohteena on ollut omakotirakennustyömaat.
Tulosten perusteella työmaan koolla ei ole suurta merkitystä, minkälaisia koneita ja laitteita työmailla käytetään, suurin ero on työmaakoppien, varastokoppien ja sosiaalitilojen kokonaismäärissä. Isoilla työmailla tiloja on paljon, omakotityömailla pärjätään lämpimällä sosiaalitilalla ja yhdellä varastorakennuksella.
Ammattioppilaitoksien työmaat ovat lähempänä pienten tai enintään keskikokoisten rakennusliikkeiden työmaita ja opiskelutyössä on yhtä aikaa noin kaksikymmentä oppilasta.
Tutkimuksen luotettavuutta ja käytettävyyttä auttaa se, että pohjana on erittäin pitkä seurantakokemus kolmelta eri vuosikymmeneltä pirkanmaalaisista rakennusliikkeistä, monista rakennusalan ammattioppilaitoksista ja useista omakotitalotyömaista. Tutkimustulosten perusteella hankituilla tarvikkeilla harjoittelutyömaan perustaminen, kalustaminen ja koneistaminen opetuskäyttöön on helppo toteuttaa tulevilla työmailla.
Rakennusala on yksi vaarallisimmista ammateista, siksi rakennusalan työturvallisuutta pyritään parantamaan kaikin käytössä olevin keinoin. Työturvallisuusasiat on opetettava jokaisen koneen käyttöönoton ja työtehtävän yhteydessä huolellisesti. Työturvallisuusnäkökohdat on liitettynä tutkimukseen lakien, määräysten ja toimintatapojen osalta.
Tutkimus on tehty usealla eri tavalla toteutettuna. Useiden vuosien aikana on tehty havaintoja eri rakennusliikkeiden käyttämistä tiloista, koneista, kalustosta ja laitteista. Tutkimukseen on haastateltu rakennusliikkeiden työnjohtoa, aineistoa on
kerätty myös lähiammattioppilaitosten työnopetustarvikkeista. Yhtenä tärkeänä aineiston hankintakohteena on ollut omakotirakennustyömaat.
Tulosten perusteella työmaan koolla ei ole suurta merkitystä, minkälaisia koneita ja laitteita työmailla käytetään, suurin ero on työmaakoppien, varastokoppien ja sosiaalitilojen kokonaismäärissä. Isoilla työmailla tiloja on paljon, omakotityömailla pärjätään lämpimällä sosiaalitilalla ja yhdellä varastorakennuksella.
Ammattioppilaitoksien työmaat ovat lähempänä pienten tai enintään keskikokoisten rakennusliikkeiden työmaita ja opiskelutyössä on yhtä aikaa noin kaksikymmentä oppilasta.
Tutkimuksen luotettavuutta ja käytettävyyttä auttaa se, että pohjana on erittäin pitkä seurantakokemus kolmelta eri vuosikymmeneltä pirkanmaalaisista rakennusliikkeistä, monista rakennusalan ammattioppilaitoksista ja useista omakotitalotyömaista. Tutkimustulosten perusteella hankituilla tarvikkeilla harjoittelutyömaan perustaminen, kalustaminen ja koneistaminen opetuskäyttöön on helppo toteuttaa tulevilla työmailla.