Palvelun laadun arviointi musiikkifestivaaleilla
Ahola, Saila (2013)
Ahola, Saila
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081414674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081414674
Tiivistelmä
Laadukkaan ohjelmiston tarjoamisen lisäksi festivaalijärjestäjän on huolehdittava tapahtumassa hyvästä palvelun laadusta. Opinnäytetyöni esittelee palvelun laadun teoriaa sekä pyrkii auttamaan tapahtumajärjestäjää hahmottamaan sitä, mistä kaikesta palvelun laatu koostuu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää palvelun laadun arvioimisen keinoja musiikkifestivaaleilla. Työn teoriaosiossa esitellään musiikkifestivaalin palvelukokonaisuus; määritellään musiikkifestivaali, käydään läpi festivaalin ominaispiirteitä sekä esitellään festivaalin asiakkailleen tarjoamia palveluja. Tämän jälkeen esitellään erilaisia palvelun laadun ja laadun mittaamiseen käytettyjä teorioita. Empiirisessä osiossa kartoitetaan mahdollisuuksia musiikkifestivaalin tarjoamien palveluiden laadun arviointiin eri palveluprosessin pisteissä sekä esitellään työkalu, joka voi toimia tapahtumajärjestäjällä viitekehyksenä palveluiden laatua arvioidessa.
Opinnäytetyössäni empiirinen tarkastelu on kohdistettu perinteikkäisiin suuriin kotimaisiin musiikkifestivaaleihin, joita kutsutaan usein genrevapaasta ohjelmastaan johtuen niin sanotuiksi yleisfestivaaleiksi. Opinnäytetyössäni on haastateltu kolmea musiikkifestivaalien järjestäjää. Haastatteluissa selvitettiin festivaalien palveluprosesseja sekä nykyisiä laadunvalvonnan käytäntöjä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää palvelun laadun arvioimisen keinoja musiikkifestivaaleilla. Työn teoriaosiossa esitellään musiikkifestivaalin palvelukokonaisuus; määritellään musiikkifestivaali, käydään läpi festivaalin ominaispiirteitä sekä esitellään festivaalin asiakkailleen tarjoamia palveluja. Tämän jälkeen esitellään erilaisia palvelun laadun ja laadun mittaamiseen käytettyjä teorioita. Empiirisessä osiossa kartoitetaan mahdollisuuksia musiikkifestivaalin tarjoamien palveluiden laadun arviointiin eri palveluprosessin pisteissä sekä esitellään työkalu, joka voi toimia tapahtumajärjestäjällä viitekehyksenä palveluiden laatua arvioidessa.
Opinnäytetyössäni empiirinen tarkastelu on kohdistettu perinteikkäisiin suuriin kotimaisiin musiikkifestivaaleihin, joita kutsutaan usein genrevapaasta ohjelmastaan johtuen niin sanotuiksi yleisfestivaaleiksi. Opinnäytetyössäni on haastateltu kolmea musiikkifestivaalien järjestäjää. Haastatteluissa selvitettiin festivaalien palveluprosesseja sekä nykyisiä laadunvalvonnan käytäntöjä.