Hyvinvointi tuotteen näkökulmasta : keskisuomalaisia yrityksiä tarkastelun kohteena
Vikström, Päivi (2013)
Vikström, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082114730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082114730
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kartoittaa ja analysoida suomalaista hyvinvointitarjontaa ja keskisuomalaisia hyvinvointiyrityksiä tuotteineen. Työn tavoitteena oli kuvata hyvinvoinnin merkitystä yleisesti ja tar-kastella keskisuomalaista tuotetarjontaa valittujen hyvinvointiyritysten ja kulttuurisen tapahtuman kautta.
Kvalitatiivinen tutkimus kerättiin hyvinvointiyritysten kotisivujen kautta ja apuna käytettiin myös säh-köpostia ja kuvamateriaalia. Konkreettinen tutustuminen tuotteeseen tapahtui Tupaswillan Keskiajan markkinatapahtuman muodossa. Yhteensä 27 henkilön haastattelut toteutettiin tapahtumassa sanelu-koneella ennalta muotoiltujen kysymysten muodossa, ja kuvamateriaali kerättiin digitaalisella kame-ralla.
Työssä perehdyttiin yleisesti hyvinvointiin ja hyvinvointiyrityksiin tuotteen näkökulmasta. Hyvinvointia tarkasteltiin käsitteenä ja mikä sen merkitys yhteiskunnassa tällä hetkellä on. Työssä tuotiin esille, mitä tuotteistamisessa nykyään painotetaan ja mitä yritykset asiakkailleen tarjoavat. Kilpailijatilannetta selvitettiin esimerkkiyritysten kesken. Yritysten tuotteiden analysoinnissa käytettiin ensisijaisesti Matkailun osaamiskeskuksen Suomalaisen hyvinvointimatkan -mallia, mihin yrityksiä peilattiin.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kasvavina trendeinä hyvinvointimatkailun tuotteissa näkyy kokonaisvaltainen luonnon hyödyntäminen ja ekologisuus. Tuloksista kävi myös ilmi, että hy-vinvointiala kasvaa jatkuvasti, jonka vuoksi markkinat ovat myös avoimet uusille ideoille. Tuloksista voidaan todeta selvästi, että keskisuomalaiset yritykset kiinnostavat myös kansainvälisesti. Tuloksista selvisi myös, että tärkeintä hyvinvointituotteissa on oma osaaminen, kulttuuri ja omaleimaisuus sekä miten ne asiakkaalle tarjotaan.
Työn tuloksia voivat hyödyntää ensisijaisesti Malako-hankkeen yritykset sekä Tupaswilla, mutta myös muut hyvinvointi yritykset tai asiasta kiinnostuneet.
Kvalitatiivinen tutkimus kerättiin hyvinvointiyritysten kotisivujen kautta ja apuna käytettiin myös säh-köpostia ja kuvamateriaalia. Konkreettinen tutustuminen tuotteeseen tapahtui Tupaswillan Keskiajan markkinatapahtuman muodossa. Yhteensä 27 henkilön haastattelut toteutettiin tapahtumassa sanelu-koneella ennalta muotoiltujen kysymysten muodossa, ja kuvamateriaali kerättiin digitaalisella kame-ralla.
Työssä perehdyttiin yleisesti hyvinvointiin ja hyvinvointiyrityksiin tuotteen näkökulmasta. Hyvinvointia tarkasteltiin käsitteenä ja mikä sen merkitys yhteiskunnassa tällä hetkellä on. Työssä tuotiin esille, mitä tuotteistamisessa nykyään painotetaan ja mitä yritykset asiakkailleen tarjoavat. Kilpailijatilannetta selvitettiin esimerkkiyritysten kesken. Yritysten tuotteiden analysoinnissa käytettiin ensisijaisesti Matkailun osaamiskeskuksen Suomalaisen hyvinvointimatkan -mallia, mihin yrityksiä peilattiin.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kasvavina trendeinä hyvinvointimatkailun tuotteissa näkyy kokonaisvaltainen luonnon hyödyntäminen ja ekologisuus. Tuloksista kävi myös ilmi, että hy-vinvointiala kasvaa jatkuvasti, jonka vuoksi markkinat ovat myös avoimet uusille ideoille. Tuloksista voidaan todeta selvästi, että keskisuomalaiset yritykset kiinnostavat myös kansainvälisesti. Tuloksista selvisi myös, että tärkeintä hyvinvointituotteissa on oma osaaminen, kulttuuri ja omaleimaisuus sekä miten ne asiakkaalle tarjotaan.
Työn tuloksia voivat hyödyntää ensisijaisesti Malako-hankkeen yritykset sekä Tupaswilla, mutta myös muut hyvinvointi yritykset tai asiasta kiinnostuneet.